Introductie van het thema – 0 t/m 4 jaar

Doel: De kinderen maken kennis met het thema. 
Puk vraag aan de kinderen wat ze in het weekend hebben gedaan. Hebben de kinderen eieren gezocht?

  • Y. verteld over hun weekend en dat ze eieren gezocht heeft. Ze praat gericht naar Puk en reageert op zijn vragen.
  • M. verteld dat ze heel lang geleden naar eieren heeft gezocht thuis. Het waren chocolade eieren en nijntje stond erop.
  • MM. reageert op de vragen van Puk en praat gericht naar Puk. Ze zegt vooral “Ja”.

Puk verteld aan de kinderen dat hij ook naar eieren heeft gezocht. Hij vond geen chocolade eieren. En ook heeft hij geen geschilderde eieren gevonden. Hij vond wel eieren, maar die waren helemaal wit. Het zijn speciale eieren die hij niet op gaat eten. Weten de kinderen waar de eieren vandaan komen? M. denkt dat de eieren uit het bos komen. Puk verteld dat de eieren van een kip zijn. En dat ze nu in een broedmachine zitten. Weten de kinderen wat er uit die eieren komen? Y. en M. zeggen allebei “kuikens!”.
Puk laat de broedmachine en de eieren die erin zitten aan de kinderen zien. Ze lijken het heel interessant te vinden, maar nog niet allemaal helemaal te snappen. Dat zal de komende weken wel duidelijk worden. We gaan vanaf nu aan de slag met het proces van ei tot kuiken. Puk had ook nog een koffer met spullen bij zich en die hebben we nu geopend.

Alle kinderen waren benieuwd wat er in de koffer zat. Ze zijn gelijk aan de slag gegaan met al het speelgoed. Vooral het winkelmandje en de witte eieren daar hebben ze veel mee gespeeld.

Dinsdag 23 april