Verzorging – Een mond vol tanden – 0 tot 4 jaar

Doel 0-1,5 jaar: De baby’s onderzoeken een tandenborstel en een bekertje water.
Doel 1,5-2,5 jaar: De kinderen poetsen hun tanden.
Doel 2,5-4 jaar: De kinderen poetsen hun tanden en vertellen Puk wat ze doen.

Puk heeft een vieze mond. Wat kunnen de kinderen doen op puk te helpen? Zijn gezicht wassen? Nee, Puk wil zijn tanden wassen. Hoe kan Puk dat doen? M. verteld dat Puk tandpasta nodig heeft en ze pakt de tandpasta van de thema tafel. Is dat alles wat we nodig hebben? C. geeft aan dat we ook een borstel nodig hebben. Puk pakt de tandenborstel en wil er zijn haar mee kammen. De kinderen reageren meteen dat het zo niet moet. De kinderen poetsen allemaal hun tanden om aan Puk te laten zien hoe je dat moet doen. Daarna helpen ze Puk een handje.

  • N. stopt de tandenborstel meteen in zijn mond. Hij sabbelt eraan. Terwijl wij bezig zijn met de activiteit ligt hij bij ons op de grond en speelt met zijn tandenborstel.
  • M. doet netjes voor hoe ze haar tanden poetst. Eerst de voortanden, dan de kiezen, zowel boven als onder. Ze poetst alle tanden. Na het poetsen spoelt ze na met water.
  • C. doet enthousiast mee. Hij poetst onderin de voorste tanden. Samen doen we de rest van de tanden. Tijdens het poetsen benoem ik steeds wat we aan het doen zijn. Na het poetsen drinkt hij wat water.

We kijken in de spiegel naar onze tanden. Zijn ze schoon? De kinderen hebben het super gedaan. Nu is Puk aan de beurt. Hij heeft toch nog wat hulp nodig. M. en C. poetsen om de beurt de tanden van Puk. M. verteld netjes tegen Puk wat ze aan het poetsen is.

Donderdag 5 september