Vandaag zijn we met een nieuw thema gestart. Het thema heet: Eet smakelijk!20160208_160320
Het gaat over eten en drinken. We gaan het hebben over verschillende soorten fruit, tafeldekken, afruimen, koken, enz.

Puk had een koffer bij zich. Wat zit daarin? De kinderen waren gelijk benieuwd. Samen met Puk hebben we de koffer opengemaakt. Er zaten allerlei spullen in. Vooral veel bordjes, bestek, bekers, kopjes en pannen. Ook boekjes natuurlijk. De boeken werden er als eerst uitgepakt en moesten gelijk gelezen worden. Nadat de boekjes uitvoering bekeken waren zijn de kinderen aan de slag gegaan met de andere spulletjes. We hebben de tafel gedekt en er werd eten gemaakt in de pannetjes en op de borden gedaan. Een stukje taart als toetje en het thee partijtje was helemaal klaar.

20160215_090602 20160215_091632 20160215_104816

In de middag hebben we een activiteit gedaan met fruit.

 

Fruit eten 1 tot 4 jaar

Doel 1 -1½ jaar: De kinderen ruiken en proeven verschillende soorten fruit.
Doel 2½ – 4 jaar: De kinderen raden welke verschillende soorten fruit er onder een doek liggen door te voelen. De kinderen bekijken, ruiken en proeven de verschillende soorten fruit.

We zijn met alle kinderen aan tafel gaan zitten. Ik had een stuk fruit onder een theedoek gelegd zonder dat de kinderen zagen welk stuk fruit. Eerst voelde we boven de doek. Het stuk fruit was rond. J. maakte dat duidelijk door te zeggen “bal”. Ik zei; “Dat klopt het fruit is rond.” Ik heb de woordkaartjes met verschillende stukken fruit laten zien en gevraagd of ze wist welk fruit er onder de doek lag. Ze wist wel dat het geen banaan en geen peer was. Maar was het nu een appel, sinaasappel of mandarijn? We hebben onder de doek gevoeld. Toen wist J. gelijk dat het een appel was. Ik heb de appel in stukjes gesneden en we hebben allemaal een stukje geproefd. Dat ging er zo in bij de kinderen. Je kon merken dat ze het al kende. Daarna ging er een banaan onder de doek. Dit herkende J. meteen aan de vorm. Ze hoefde niet onder de doek te voelen. Ook de banaan hebben we in stukjes verdeeld en geproefd. J. at haar stuk helemaal op. Bo. at een paar happen en liet het stuk toen vallen. We hebben ook een kiwi, mandarijn en sinaasappel onder de doek gestopt. Iedere keer samen met de woordkaartjes erbij hebben we geraden wat er onder lag. Het enige wat J. fout had was de sinaasappel. Ze dacht dat het een mandarijn was. Wat natuurlijk ook geen gekke gedachte is. De sinaasappel hebben we niet zo opgegeten, maar daar hebben we sap van geperst. Dit kon J. al goed zelf. Dat was leuk om te zien. J. lustte al het fruit. Bo. vond de kiwi niet zo en ook sinaasappelsap was niet zo geslaagd.

20160215_145102 20160215_150202 20160215_151151

 

Belangrijke woorden

  • het fruit
  • de appel
  • de banaan
  • de mandarijn
  • de sinaasappel
  • het hapje
  • de pitjes
  • raden
  • de schil
  • lekker
  • vies

 

 

Maandag 15 februari