Bewegen – Apeneiland – 1,5 tot 4 jaar

Doel 1,5-2,5 jaar: De kinderen lopen over de “apeneilanden” en nemen de verschillende hindernissen.
Doel 2,5-4 jaar: De kinderen nemen de verschillende hindernissen op de apeneilanden en helpen kleinere kinderen dit ook te doen.

Puk wiebelt met zijn benen, hij is onrustig. Weten de kinderen wat er met Puk aan de hand is? Wat denken ze dat Puk wil gaan doen? Puk wil gaan bewegen en daarom doet hij dat al met zijn benen. Kunnen de kinderen ook bewegen met hun benen? We stampen op de grond met onze voeten. Kunnen de kinderen ook heel stil gaan zitten? Niet bewegen! Kunnen we ook bewegen als we liggen?
Ik maak een parcours in de tuin van verschillende onderdelen. We hebben hoepels, krukje, matten, tunnel, glijbaan, wobbel, enz. Daarop kunnen we lopen, springen, klimmen, kruipen en glijden.

  • MM. doet met Puk mee en stampt met haar voeten op de grond. Samen met mij en Puk loopt ze over het parcours, soms komt ze wel in het “water” maar ze stapt netjes overal op, over en onder. Ik houd haar hand vast terwijl ze over het parcours gaat.
  • K. doet alles na wat ik, Puk of de andere kinderen doen. Hij stampt met zijn voeten op de grond, gaat zitten en liggen. Hij doet heel goed mee. Wanneer een kind aan geeft niet over de glijbaan te willen dan zegt en doet hij dat ook na. Even later wanneer we al klaar zijn met spelen gaat K. toch zelfstandig van de glijbaan af. Bij de wobbel wil hij een handje om erop te stappen en eraf te springen. Hij doet het ook één keer zelfstandig maar valt dan van de wobbel af op de mat.
  • C. doet Puk na met het stampen op de grond en het stil gaan zitten. C. geeft aan niet het parcours te willen lopen en ook niet als ik hem een handje geef. Hij doet het thuis wel, zegt hij. Wanneer hij Puk over het parcours mag laten gaan dan doet hij dit wel. Hij loopt naast Puk in het “water” en laat puk in de hoepels, op het krukje, door de tunnel, over de glijbaan en op de wobbel gaan. Dit blijft C. meerdere rondjes herhalen.
  • M. ziet het parcours buiten en vraagt meteen wat het is en waarom die spullen er liggen. Ze gaat het parcours ook af. Na een paar rondjes heeft ze nog 2 suggesties voor het parcours. Ze wil graag een langere mat na de wobbel, omdat ze al ver kan springen. Ook zou ze het leuk vinden als het einde en het begin van het parcours met elkaar in verbinding staan, zodat ze neit door het “water” weer naar het begin hoeft te lopen. Zo gezegd zo gedaan. Ze heeft nog de hele middag met C. en Puk op het parcours gespeeld.

Belangrijke woorden:

  • de aap
  • af(eraf)
  • bewegen
  • door
  • klimmen
  • liggen
  • nog een keer
  • op(erop)
  • stil
  • zitten
Maandag 2 september