Ontdekken – Tiktak, tiktak – 1,5-4 jaar

Doel 0-1,5 jaar: De baby’s luisteren naar het geluid van de wekker.
Doel 1,5 4 jaar: De kinderen luisteren en zoeken een tikkende wekker.


Puk gaat naar bed. Als Puk slaapt moeten we zachtjes doen en fluisteren. Kunnen de kinderen fluisteren? Ik laat de wekker zien. Die zet Puk altijd zodat hij weer op tijd wakker word. Kun je de wekker horen? Dat doe je met je oor. Het woord oor herhaal ik meerdere malen terwijl ik mijn oor aanwijs. De wekker is ineens verdwenen?!? Kun je hem nog horen tikken? We spelen een verstop spelletje met de wekker. Als de wekker af gaat wordt Puk wakker.

  • K. is duidelijk enthousiast over het spel. Wanneer ik vraag of hij kan fluisteren roept hij heel hard “ja!”. Hij houd de wekker bij zijn oor om te luisteren naar het tikken. Hij benoemd zijn oor en wijst hem ook aan. Wanneer de wekker af gaat haalt K. Puk uit bed.
  • MM. vind wil Puk in bed leggen. Hij moet een pyjama aan en ze legt een knuffel bij Puk. Ook dekt ze Puk toe met een deken. Ze doet zachtjes en fluistert. Ze houd de wekker bij haar oor om te luisteren naar het tikken. Ze benoemd haar oor. Haar ogen dicht doen zodat ik de wekker kan verstoppen wil ze niet.
  • M. fluistert meteen als ze mij ook hoort fluisteren. Het verstoppen van de wekker doen we om de beurt. Ze luistert goed naar het tikken als ze de wekker aan het zoeken is. Meestal heeft ze al vrij snel door in welke richting ze moet zoeken.
  • C. kan zachtjes doen en fluisteren. Hij doet actief mee met het zoeken naar de tikkende wekker. Hij verstopt de wekker ook voor mij en M.

Zodra de wekker af gaat wordt Puk wakker. K. haalt Puk uit bed. En M. wil Puk weer graag aankleden in zijn normale kleren. Daarna gaan C. en M. samen met Puk spelen. Ze kleden Puk aan/uit, ze geven hem eten in de kinderstoel en brengen Puk naar “school”. Ze hebben nog een hele poos speelplezier.

Maandag 26 augustus