De Nationale Voorleesdagen beginnen binnenkort weer! Het is een landelijke campagne die het voorlezen stimuleert aan kinderen. Tijdens de campagne is er volop aandacht voor voorlees- en prentenboeken bij boekhandels, bibliotheken, basisscholen en kinderdagverblijven. Hierbij staat de Prentenboek TopTien, met daarin het Prentenboek van het Jaar “Moppereend”, centraal.

Moppereend van Joyce Dunbar.
Eend is mopperig. Haar vijver is opgedroogd en ze wordt achtervolgd door een klein grijs wolkje. Kan hond, varken, schildpad, geit of konijn haar opkikkeren?


Voorlezen – Moppereend – 0 tot 4 jaar

moppereend

Doel: De kinderen maken kennis met het boek: “Moppereend”.
We bekijken eerst de voorkant van het boek. Zien de kinderen dat eend mopperig is? Waaraan zie je dat? Kunnen de kinderen mopperig kijken? Daarna lezen we het boek. Ik lees het boek interactief voor met behulp van het knuffeltje van moppereend. Het verhaal wordt meermaals gedurende 4 weken voorgelezen. Ook vraag ik de kinderen of ze het verhaal na kunnen vertellen (pseudolezen).


Proefje – Regenwolk in een glas – 2 tot 4 jaar

Doel: De kinderen ervaren dat als regendruppels zwaar zijn ze naar beneden vallen.
We doen water in een glas met daar een wolk van scheerschuim bovenop. In de wolk zitten piepkleine waterdruppels. Wat zou er met die druppels gebeuren? De kinderen mogen een voorspelling doen. Dan doe ik de kleurstof op de wolk. Vervolgens zal het gaan “regenen” in het glas.


Rekenen – In de modder rollen – 2 tot 4 jaar

Doel: De kinderen herkennen de cijfers 1 t/m 10.
Varken was in de modder aan het rollen. Ik noem een getal en de kinderen leggen het speelgoedvarken op de juiste modderpoel. Dan noem ik nog een getal en de kinderen verplaatsen het varken naar de juiste modderpoel.
Variatie:
– Ik draai een modderpoel om. Welk getal is weg?
– We tellen van één tot 10 door het varken van modderpoel naar modderpoel te laten springen.


Muziek – Mopperdag – 0 tot 4 jaar

Doel: De kinderen kijken en luisteren naar het lied.
Het lied: Moppereend
Tijdens het luisteren naar het lied mopperen we lekker mee door het mopperen uit te beelden. En aan het eind zijn we allemaal weer blij.


Lezen – Vertelplaten – 0 tot 4 jaar

vertelplaten moppereend

Doel 0-3 jaar: De kinderen luisteren en kijken naar het verhaal.
Doel 3-4 jaar: De kinderen vertellen het verhaal na aan de hand van de vertelplaten.
Ik vertel het verhaal aan de kinderen aan de hand van de vertelplaten. Weten de kinderen nog wat er gebeurd in het verhaal? Wat komt eerst en wat daarna? Kunnen de oudere kinderen de logische volgorde van het verhaal navertellen aan de hand van de vertelplaten?


Spel – Een zwarte wolk – 2 tot 4 jaar

Doel: De kinderen herkennen de kleur “zwart” in voorwerpen uit de ruimte.
In het boek werd de grijze wolk van eend blauw, paars, geel en uiteindelijk zwart. Ik heb een grote zwarte wolk. Kunnen de kinderen in de ruimte op zoek naar voorwerpen die zwart zijn? Ze mogen deze op de zwarte wolk leggen. We bekijken de voorwerpen samen en spelen dan het spel “Wat is weg?” Dan spel hebben we al vaker gedaan en de kinderen kennen het.


Knutselen – Wolk – 1 tot 4 jaar

Doel: De kinderen maken een wolk met watten en regendruppels van verf.
Moppereend heeft in het boek een grijze wolk boven zijn hoofd hangen. Wolken zie je vaak in de lucht. We kijken buiten naar de lucht. Zien de kinderen wolken? Hoe ziet de wolk eruit? Samen maken we een wolk van watten. Als de wolk af is mogen de kinderen met verf, regen onder de wolk verven.


Knutselen – kleurplaat kleuren – 1 tot 4 jaar

Doel: De kinderen kleuren de kleurplaat van Moppereend in met kleurpotlood of stift.
De kleurplaat mogen ze inkleuren zoals ze zelf willen.


Afsluiting Thema – bibliotheek voorstelling – 0 tot 4 jaar

Doel: De kinderen kijken en luisteren naar het verhaal.
We gaan naar de bibliotheek toe waar het verhaal aan de hand van het boek wordt verteld. Zo sluiten we het thema af.