Dit thema gaat over het lichaam. De kinderen kijken naar verschillende delen van het lichaam, kijken wat je hiermee kunt doen en praten hierover. Ze poetsen bijvoorbeeld hun tanden, ruiken met hun neus, bekijken hun eigen lichaam in de spiegel en maken hun gezicht schoon.

Introductie – Het gezicht van Puk – 0-4 jaar

Doel 0 tot 1,5 jaar: De kinderen ontdekken hun eigen gezicht.
Doel 1,5 tot 2,5 jaar: De kinderen bekijken hun gezicht.
Doel 2,5 tot 4 jaar: De kinderen wijzen de verschillende delen van hun gezicht aan, benoemen ze en laten zien wat ze met hun gezicht kunnen doen.
Er zit wat in de rugzak van Puk, maar wat? We voelen aan de rugzak en maken hem open. Het is een spiegeltje! Puk verteld dat hij graag in de spiegel naar zijn gezicht kijkt.
Om de beurt gaan we voor een spiegel  zitten om ook naar ons gezicht te kijken. Ik wijs alles aan terwijl ik het benoemd; de neus, ogen, mond en oren. Dit een paar keer. Kunnen de kinderen het zelf benoemen?
lees meer

 

Verzorging – Lekker 20160405_115006 (2)wassen – 0-4 jaar

Doel 0 tot 1,5 jaar: De baby’s ontdekken hun eigen gezicht tijdens het wassen.
Doel 1,5 tot 2,5 jaar: De kinderen wijzen verschillende delen van hun gezicht aan en proberen ze zelf te wassen.
Doel 2,5 tot 4 jaar: De kinderen benoemen de delen van hun gezicht en wassen zelf alle vlekken eraf.
Na het eten hebben we allemaal een vies gezicht. Hé, wat heb ik nu op mijn gezicht? Ik laat de kinderen mijn gezicht beter bekijken. Waar ben ik vies? Is mijn vraag. Ik wil het zelf ook graag zien dus ik pak de spiegel erbij. Inderdaad er zitten vlekken op mijn gezicht. Ik laat de kinderen ook in de spiegel kijken naar zichzelf. Zij hebben ook vlekken op hun gezicht. Naast het oog, bij hun mond, op de wangen, en op de neus. Ik stel voor om ons gezicht eens goed te wassen. Dit is een activiteit die gedurende het thema vaak aan bod komt. De kinderen vinden het erg leuk om in de spiegel te kijken om te zien of ze hun gezicht al goed schoon gemaakt hebben. Ze vragen nu dus ook zelf om de spiegel.
lees meer

 

Ontdekken – Ruikt het lekker? – 0-4 jaar

Doel 0 tot 1,5: De baby’s ruiken aan hun frisgewassen handen en voeten.
Doel 1,5 tot 2,5 jaar: De kinderen geven aan wat ze wel en niet lekker vinden ruiken en gebruiken daarbij de uitroepen “mmmm!” en “bah!”
Doel 2,5 tot 4 jaar: De kinderen benoemen wat ze wel en niet lekker vinden ruiken.
Ik doe alsof ik aan het ruiken ben. Hé, wat ruikt het hier lekker. Ruiken jullie dat ook? Volgens mij komt het uit de rugzak van Puk. Alle kinderen mogen ruiken aan de rugzak van Puk. Puk doet zijn rugzak open en laat alle kinderen erin kijken. Het is zeep. Puk laat zien hoe hij aan de zeep ruikt met zijn neus. Willen de kinderen ook ruiken? Vinden ze het lekker ruiken? Nu knijpen we onze neus dicht, kunnen we de zeep nog ruiken? De kinderen krijgen verschillende dingen te ruiken zoals de zeep, knoflook, parfum, een ui en sinaasappel. Wat vinden ze vies en wat vinden ze lekker ruiken?
lees meer

Ontdekken – Tiktak, tiktak – 1,5-4 jaar

Doel 0-1,5 jaar: De baby’s luisteren naar het geluid van de wekker.
Doel 1,5 4 jaar: De kinderen luisteren en zoeken een tikkende wekker.
Puk gaat naar bed. Als Puk slaapt moeten we zachtjes doen en fluisteren. Ik laat de wekker zien. Die zet Puk altijd zodat hij weer op tijd wakker word. Kun je de wekker horen? Dat doe je met je oor. Het woord oor herhaal ik meerdere malen terwijl ik mijn oor aanwijs. De wekker is ineens verdwenen?!? Kun je hem nog horen tikken? We spelen een verstop spelletje met de wekker. Als de wekker af gaat wordt Puk wakker.
lees meer

 

 

Zingen en bewegen – Klap eens in je handjes – 0-1,5 jaar

Doel: De baby’s ontdekken hun eigen lichaam.

We zijn voor een grote spiegel gaan zitten zodat de kinderen zichzelf en mij goed konden zien. Voor de spiegel hebben we het volgende liedje samen gezongen;

Klap eens in je handjes,
blij blij blij.
Op je boze bolletje,
allebei.

Twee handjes in de hoogte,
twee handjes in je zij.

Zo varen de scheepjes voorbij.

Terwijl ik het liedje zong maakte ik ook de juiste bewegingen erbij. Eerst zelf en daarna met de handen/armen van de kinderen. Ik probeerde de kinderen de bewegingen ook zelf te laten maken.

Rollenspel – kapper – 2-4 jaar

De kinderen spelen met de kammen en borstels. Zij zijn de kapper en ik mag gaan zitten. Ook doen ze daarna graag speldjes in mijn haar. Ze kammen ook hun eigen haar met de spiegel erbij of elkaars haar. Ze kunnen er uren mee zoet zijn. Er worden verschillende spullen gebruikt als zijnde haarlak en make-up.

 

Knutselen – Spiegeltje – 2 tot 4 jaar

Doel 2-3 jaar: De kinderen versieren een spiegeltje met krijt en stickers.
Doel 3-4 jaar: De kinderen knippen een spiegeltje uit papier en versieren hem met stift en stickers.
Tijdens dit thema maken veel gebruik van de spiegel. Puk kijkt in de spiegel naar zichzelf en bekijkt daarmee zijn gezicht goed. Ook kijken we in de spiegel om ons gezicht goed te poetsen of nadat we onze haren hebben gekamd. Daarom knutselen we samen ook een spiegeltje. lees meer

Bewegen – Apeneiland – 1,5 tot 4 jaar

Doel 1,5-2,5 jaar: De kinderen lopen over de “apeneilanden” en nemen de verschillende hindernissen.
Doel 2,5-4 jaar: De kinderen nemen de verschillende hindernissen op de apeneilanden en helpen kleinere kinderen dit ook te doen.
Puk wiebelt met zijn benen, hij is onrustig. Puk wil gaan bewegen en daarom doet hij dat al met zijn benen. We stampen op de grond met onze voeten. Ik maak een parcours voor de kinderen om te gaan bewegen.
lees meer

Verzorging – Een mond vol tanden – 0 tot 4 jaar

Doel 0-1,5 jaar: De baby’s onderzoeken een tandenborstel en een bekertje water.
Doel 1,5-2,5 jaar: De kinderen poetsen hun tanden.
Doel 2,5-4 jaar: De kinderen poetsen hun tanden en vertellen Puk wat ze doen.
Puk heeft een vieze mond. Wat kunnen de kinderen doen op puk te helpen? Zijn gezicht wassen? Nee, Puk wil zijn tanden wassen. Hoe kan Puk dat doen? Puk pakt de tandenborstel en wil er zijn haar mee kammen. Dat is natuurlijk niet hoe het moet. De kinderen poetsen allemaal hun tanden om aan Puk te laten zien hoe je dat moet doen. Daarna helpen ze Puk een handje. lees meer