Het thema “eet smakelijk!” gaat over eten en drinken. We gaan het hebben over verschillende soorten fruit, tafeldekken, afruimen, koken, enz.

thema tafel "eet smakelijk"

 

Om het thema in te leiden zitten alle spullen van het thema in de koffer van Puk. De kinderen maken samen met Puk de koffer open. Er zitten allerlei spullen in. Vooral veel bordjes, bestek, bekers, kopjes en pannen. Ook boekjes natuurlijk.
De kinderen mogen gelijk aan de slag met de spullen. 

 

 

 

 

 

Fruit eten – 1 tot 4 jaar

Doel 1 -1½ jaar: De kinderen ruiken en proeven verschillende soorten fruit.
Doel 2½ – 4 jaar: De kinderen raden welke verschillende soorten fruit er onder een doek liggen door te voelen. De kinderen bekijken, ruiken en proeven de verschillende soorten fruit.

Samen met de kinderen aan tafel om fruit te eten. Maar voordat we gaan eten raden we eerst welke stukken fruit het zijn. Het fruit gaat onder een doek, dan voelen we aan het fruit. Weten de kinderen al wat het is? Zo niet dan voelen we onder de doek, zonder te kijken. Kunnen we het nu raden? Als de kinderen het woord nog niet kunnen zeggen, dan mogen ze ook het woordkaartje aanwijzen. Na het voelen en raden, mogen we het fruit gaan proeven en opeten.

 

 

 

Knutselen – Appel – 1-4 jaar20160216_152858 (2)

Doel: De kinderen stempelen met een appel op papier.

Één voor één ga ik samen met een kind aan tafel zitten om met de appels te stempelen. Eerst de halve appel in de verf dopen en daarna op het papier drukken. Als de meerdere afdrukken hebben gemaakt moet de verf even drogen. Dan knip ik de appels uit en de kinderen mogen de appel in de boom plakken.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

koken (4)

Spel – “Komen jullie eten?” – 2½ tot 4 jaar

Doel: De kinderen helpen Puk met koken.

Met de keukenspulletjes doen alsof we soep maken. Een schort om en lekker gaan koken. De groenten snijden en in de pan doen. Daarna in de pan roeren. De tafeldekken en de soep kan opgeschept worden. Na het “eten” van de soep kan het spel weer opnieuw beginnen.

 

 

 

 

jam makenJam maken

 

Doel: De kinderen maken samen met mij jam.

Jam maken is vrij gemakkelijk. We doen de druiven in de pan. Ik schil en snijd een appel, die mag er ook bij. Een beetje citroen erbij. Suiker is niet nodig, want de druiven zijn al zoet genoeg. Alles samen koken en goed blijven roeren. Het wordt vanzelf jam. Erg leuk om te doen met de kinderen. In de weckpot blijft het ook 2 weken goed. Dit gebruiken we ook bij de afsluiting van het thema.

 

 

 

Sortsorteren (4)eren – 2 tot 4 jaar

Doel: De kinderen herkennen de vorm van de lepel, de vork en het mes.

Het plastic bestek van de keuken spulletjes mogen de kinderen sorteren en de juiste bak. In de bak zien de kinderen het woordkaartje staan van de lepel, de vork en het mes. Ik benoem deze woorden ook voor de kinderen en vraag aan hen ook om de woorden te benoemen.

 

 

 

20160229_163356 (2)Knutselen – placemat – 0 tot 4 jaar

Doel 0-2: De baby’s scheuren stroken papier
Doel 2 – 4: De kinderen scheuren plaatjes van eten uit en plakken die op een papier met een leeg bord.

Puk laat aan de kinderen zien hoe je het papier moet scheuren. Tijdens het scheuren stel ik eenvoudige vragen; “Wat is dit?” en “Kun je dit eten?” De kinderen plakken het eten op een leeg bord. Dit zal ik vervolgens plastificeren.

 

 

 

Fruit spiesjes maken

Doel: De kinderen rijgen stukjes fruit aan een stokje.

Verschillende soorten fruit snijd ik in stukjes en doe ze in bakjes. Daarna mogen de kinderen de stukjes fruit op een satéprikker rijgen. Ze mogen zelf kiezen welke stukjes fruit ze erop willen doen. Na het maken van de spiesjes mogen ze natuurlijk opgegeten worden.

 

 

 

 

 

 

 

 

Afsluiting

Doel: De kinderen kiezen wat ze lekker vinden en dekken de tafel op een feestelijke manier. De kinderen eten en drinken met elkaar.


Voorlezen

We lezen samen boekjes die te maken hebben met het thema.