In dit thema staat familie centraal. De kinderen ontdekken welke mensen bij hun familie horen. We praten over jong en oud, verschillende familieleden, verjaardagen en samen dingen doen.

Introductie – Mijn familie – 0 tot 4 jaar

Doel: De kinderen wijzen zichzelf en hun familieleden op foto’s aan. Ze helpen de foto’s bij elkaar te zoeken en op een fotomuur te plakken.
Samen bekijken we de foto’s die de kinderen van thuis hebben meegenomen. Herkennen de kinderen wie er op de foto’s staan? We praten over de foto’s en de kinderen mogen helpen de foto’s van hun eigen familie bij elkaar te zoeken.
lees meer

Hoek – Papa’s, mama’s en baby’s – 0 tot 4 jaar

Doel 0-1,5 jaar: De baby’s doen babyspulletjes in en uit een doos en spelen ermee.
Doel 1,5-4 jaar: De kinderen doen alsof ze een baby, papa of mama zijn. Ze spelen dagelijkse handelingen na.
Ik wijs de kinderen op het poppenbed. Wie ligt er in het poppenbed? Puk! Maar Puk is toch geen baby? Nee, Puk speelt dat hij een baby is. Ik stimuleer de kinderen om met Puk te spelen. Willen de kinderen ook spelen dat ze een baby zijn? lees meer

Spel – Met de trein naar oma! – 0 tot 4 jaar

Doel 0-1,5 jaar: De baby’s spelen met een trein en zingen een liedje over de trein.
Doel 1,5-4 jaar: De kinderen spelen dat ze met de trein gaan en doen een treinconducteur na.
Wat doen al die stoelen daar? En wat doet Puk op de voorste stoel? Puk vertelt dat de stoelen een trein zijn. Puk gaat vandaag met de trein reizen. Hij gaat logeren bij oma. Willen de kinderen mee?
lees meer

Knutselen – Bij ons in huis – 2 tot 4 jaar

Doel: De kinderen knutselen een huis en geven daarbij aan welke familieleden bij hen thuis wonen.
Puk laat zien dat hij een huis geknutseld heeft. In dat huis heeft hij een plaatje van zichzelf, zijn broertje, papa en mama. Kunnen de kinderen ook zo´n huisje maken?
lees meer

Spel – Wie woont er bij jou? – 0 tot 4 jaar

Doel 0-1,5 jaar: De baby’s luisteren naar een liedje en doen mee met de gebaren.
Doel 1,5-4 jaar: De kinderen zingen een liedje over wie er bij hen thuis woont.
We gaan bij de fotomuur staan. Weten de kinderen waar de foto’s zijn gemaakt? Bij de kinderen thuis! Wie wonen daar allemaal? Ik ken een liedje over een huis en de mensen die er wonen. Ik zing het liedje met de kinderen.

In Holland staat een huis (2x).
In Holland staat een huis, jaja,
van je singela singela hopsasa.
In Holland staat een huis, in Holland staat een huis.
En in dat huis daar woont …..(2x).
In dat huis daar woont …..,jaja,
Van je singela singela hopsasa.
In dat huis daar woont…., in dat huis daar woont…..

Knutselen – Lekker kleien – 2 tot 4 jaar

Doel 2-3 jaar: De kinderen maken vormpjes van klei en laten aan Puk zien wat ze gekleid hebben.
Doel 3-4 jaar: De kinderen proberen poppetjes te kleien en vertellen aan Puk wie of wat ze gekleid hebben.
Kijk eens, Puk wil ons iets laten zien! Wat heb je daar, Puk? Puk vertelt trots dat hij een kleibeeldje heeft. Dat ben ik, nagemaakt van klei, zegt Puk. Puk laat het beeldje aan de kinderen zien. Lijkt het beeldje een beetje op Puk? Willen de kinderen ook kleien?
lees meer

Ontdekken – In bad! – 0 tot 4 jaar

Doel 0-1,5 jaar: De baby’s spetteren met hun handjes in het water en spelen met een badeendje.
Doel 1,5-4 jaar: De kinderen helpen een pop in bad doen en kleden hem daarna weer aan. Ze voelen het verschil tussen een glad huidje en een ruwe borstel.
Ik ruik aan de pop. De baby heeft een vieze luier. Ruiken de kinderen dat ook? Ik ruik aan de luier en trek een vies gezicht. Bah! Willen de kinderen ook even ruiken? Ze mogen om de beurt ruiken aan de pop. Ik denk dat de baby maar eens lekker in bad moet. Denken de kinderen dat ook niet? Hebben de kinderen zin om te helpen?
lees meer

Expressie – Mijn huisdier – 0 tot 4 jaar

Doel 0-1,5 jaar: De baby’s worden geschminkt als ze dat willen. Ze kijken naar zichzelf in de spiegel.
Doel 1,5-4 jaar: De kinderen worden geschminkt als een huisdier. Ze doen het dier na en vertellen Puk welk dier ze nadoen

Puk vraagt aan de kinderen of ze huisdieren hebben. Welk geluid maakt hun huisdier? Wat kan het huisdier allemaal? Puk doet de kinderen na als ze de geluiden van hun huisdier maken. Willen de kinderen een hond, poes of konijn worden? We schminken elkaar.
lees meer

Voorlezen – 0 tot 4 jaar

Doel: De kinderen luisteren en kijken naar het verhaal.
Ook bij dit thema hebben we weer allerlei verschillende boeken. We lezen regelmatig in deze boeken. De kinderen mogen ook zelf in de boeken bladeren.