De Sinterklaas periode is weer begonnen en dat is ook bij gastouderopvang Het Draakje te merken.
We lezen sinterklaasboeken en zingen sinterklaasliedjes. Maar natuurlijk wordt er ook geknutseld. En hopelijk maakt Sinterklaas of de zwarte pieten een bezoekje aan ons.
Bij dit thema komen we in de sinterklaas sfeer door de aankleding in de ruimte en de activiteit die we doen.

Introductie – Thema tafel – 1 tot 4 jaar

Doel: De kinderen maken kennis met het thema “Sinterklaas”.
We zitten op de grond. In het midden ligt een jute zak. Wat zou erin zitten? Eerst pakt Puk iets uit de zak. Om de beurt mogen de kinderen ook iets pakken. Kunnen ze benoemen wat het is? We spelen een spel met de spullen. De kinderen sluiten hun ogen. Puk haalt 1 van de voorwerpen weg. Weten de kinderen wat er verdwenen is?

Rekenactiviteit – Hulppietjes – 2 tot 4 jaar

Doel: De kinderen oefenen het tellen van 1 tot 10.
Puk heeft een jute zak vol cadeaus en er zit ook een briefje bij van Piet Puk. Kunnen de kinderen Puk helpen met het tellen van de cadeaus? Kunnen ze de cadeaus ook sorteren van groot naar klein?

Knutselen 0-4 jaar

We kleuren een kleurplaat van een schoen. Deze zet ik in elkaar en dan kunnen de kinderen hun schoen zetten. Wie weet komen de pieten ook bij Het Draakje op bezoek. De ene kleurplaat werd nog mooier dan de andere.

Rollenspel 2½-4 jaar20151116_141537

Er is niets leukers dan met Sinterklaas een verkleedspel doen. Er zijn genoeg kleren voor een Sinterklaas en meerdere pieten. Ook hebben we een zak voor de cadeau’s. Het verkleden alleen is al leuk, maar dan doen alsof je iemand anders bent is nog leuker. Door zelf mee te doen ontstaat er een leuk spel.

Pepernoten bakken

pepernotenIets wat niet mag ontbreken in de kinderopvang tijdens de Sinterklaas periode is natuurlijk pepernoten bakken! Er zijn veel verschillende manieren om pepernoten te bakken. Gezien de leeftijd van de kinderen heb ik ervoor gekozen om het deeg al kant en klaar te hebben voordat we aan de slag gingen. We hebben samen mooie balletjes gemaakt van het deeg. Sommige balletjes waren misschien wat groot en ze waren niet allemaal even rond. Maar het resultaat na het bakken is erg mooi geworden en nog belangrijker misschien, ook erg lekker! Nadat de pepernoten afgekoeld waren hebben we er een paar opgesnoept. Natuurlijk mochten er ook pepernoten mee naar huis genomen worden. Zo kunnen papa en mama ook nog proeven van het zelfgebakken snoepgoed.

thema-woordenThema woorden

Doel: De kinderen oefenen de woorden bij het thema door middel van woordkaartjes.
Ik ga één op één met een kind zitten en bekijk de verschillende plaatjes. Zien ze wat er op het plaatje staat? Kunnen ze al zeggen wat het is? Als ze niet weten wat het is dan zeg ik het woord. Dit doe ik in de hoop dat ze het woord na zeggen en op die manier misschien onthouden.

Sinterklaas memorie vanaf 2 jaar

Doel: De kinderen zoeken 2 de zelfde plaatjes bij elkaar en proberen te onthouden welk plaatje waar zit.
Met een klein groepje kinderen speel ik memorie. Om de beurt draaien we 2 plaatjes om en kijken of dat ze het zelfde zijn. We benoemen wat we op het plaatje zien. Aan het einde tellen we hoeveel kaartjes iedereen heeft. Winnen of verliezen is nog niet heel erg belangrijk in deze leeftijdsfase. We spelen het spel gewoon weer lekker opnieuw, en nog een keer en nog een keer.

Sensomotoriek – De baard van Sinterklaas – 1 tot 4 jaar

Doel: De tastzin van de kinderen prikkelen en de fijne motoriek stimuleren.

Alle kinderen kregen een afbeelding van Puk. Puk wil zich graag verkleden als Sinterklaas. Kunnen de kinderen een mooie baard voor hem maken? Alle kinderen kregen een dot scheerschuim. We ruiken en voelen aan het schuim. Kunnen ze Puk een mooie baard geven met het schuim? We kunnen ook patronen maken in het schuim. Zo krijgt Puk een mooie baard met golfjes en krulletjes.

Rekenactiviteit – pepernoten tellen – 2 tot 4 jaar

Doel: De kinderen tellen en vullen aan tot 10.

Puk heeft allemaal pepernoten in jute zakjes gestopt voor de kinderen. Iedereen kreeg één zakje. Wat zit erin? We kijken, voelen en luisteren. Daarna gaan we tellen hoeveel pepernoten iedereen gekregen heeft van Puk. We komen erachter dat niet iedereen evenveel heeft gekregen. We zorgen ervoor dat iedereen evenveel heeft voordat we ze gaan opsnoepen.

Liedjes zingen/luisteren

Doel: De kinderen komen in de Sinterklaas stemming door naar de liedjes te luisteren.
Vanaf het moment dat Sinterklaas in het land is tot aan het moment dat Sinterklaas het land weer verlaat zal ik geregeld Sinterklaas liedjes luisteren met de kinderen. Hiervoor maak ik gebruik van “Het Sinterklaas meezingboek”. We kunnen de liedjes dus lezen, beluisteren en zelf meezingen. De liedjes die in de boek aanbod komen zijn;

  • 20161124_133549Zie ginds komt de stoomboot
  • Sinterklaas kapoentje
  • Hoor de wind waait door de bomen
  • Zie de maan schijn door de bomen
  • Zachtjes gaan de paarden voetjes
  • O, kom er eens kijken.
  • Hoor wie klopt daar kinderen?
  • Jongens heb je het al vernomen?
  • Kleine piet ging uit fietsen.
  • Daar word aan de deur geklopt.
  • Sinterklaas, kom maar binnen met je Piet.
  • Sinterklaas goedheiligman
  • Wie komt er alle jaren?
  • Dag Sinterklaasje

Het zijn de oude liedjes die iedereen wel kent, maar dan in een moderner jasje gestoken. De teksten zijn ligt aangepast naar deze tijd. De ouderwetse woorden die de kinderen van deze tijd niet kennen zijn vervangen en “Zwarte Piet” heet in deze liedjes “Piet”.

Voorlezen – 0-4 jaar

Doel: De kinderen luisteren en kijken naar het verhaal.
Ook bij dit thema heb ik verschillende bibliotheek boeken geleend.  Zoals; Sint en piet weten het niet, Kiki en Pelle vieren het Sinterklaasfeest en Boris en Opa spelen Sinterklaasje. Ook heb ik zelf verschillende Sinterklaasboeken. Af en toe lezen we hier samen uit.

sinterklaasboeken