De vakantie is weer voorbij. De kinderen komen weer spelen en Puk heeft weer wat nieuws meegenomen. Samen kijken we wat Puk in zijn rugzak heeft. K. doet de klep van de rugzak open en voelt wat erin zit. Hij roept heel hard “een knuffel”. Ik haal het uit de rugzak en Puk stelt de vogel voor als Coco. K. zegt “Nee, dat is niet Coco , dat is een vogel”. De naam van de vogel is Coco geeft Puk aan. Wat doet een vogel allemaal? K. zegt “appels eten en nootjes eten.” F. zegt “vliegen” Puk vraagt zich af of Coco ook kan vliegen. F. zegt “Ja, ik help hem wel.” en ze gooit Coco in de lucht. K. geeft aan dat de vogel niet zo vliegt. K. wappert met de vleugels van Coco en laat hem recht vooruit gaan.


We bekijken wat er verder allemaal nog meer in de koffer van Puk zit. Alle voorwerpen worden bekeken. J.F. speelt met de vogeltjes en het vergrootglas. Ook geeft hij de handpop (mama Coco) aan mij. K. pakt de memorie kaartjes van de vogels en legt er de hele tafel mee vol. F. pakt wat veertjes en benoemd de kleuren. Als ik vraag wat ze vast heeft twijfelt ze even en zegt dan “Dat is van een vlinder’. K. zegt “veertje” en F. noemt het daarna ook een veer. Ze stelt een spelletje voor. Ze blaast de veertjes omhoog. We proberen de veertjes zo lang mogelijk in de lucht te houden door te blazen.

Introductie – Coco kan het! – 0 tot 4 jaar

Doel: De kinderen maken kennis met het boek dat centraal staat dit thema.
We bekijken samen de voorkant van het boek en ik lees de titel voor. Wat zien de kinderen op de voorkant? Wie is Coco? Waar is zij? Wat doet zij? We lezen het boek samen voor de eerste keer.

  • J.F. heeft tijdens het lezen de handpop vast stevig vast en doet af en toe een vogel in de bek en doet de bek dan dicht. Bij de laatste pagina benoemt hij de maan en zegt hij woorden als “donker, slapen, mama”
  • F. heeft een vergrootglas vast en speurt daarmee de pagina’s af. Ze leeft zich helemaal in in het verhaal, dat zie je aan haar mimiek en de reacties die ze geeft. Zo vind ze de poes eng en krijg je pijn als je valt. Ze is niet zo te spreken over de mama die Coco een schop geeft om te helpen. Dat doet pijn zegt ze, terwijl ze haar billen vasthoud.
  • K. pakt tijdens het voorlezen steeds verschillende attributen erbij en doet daarmee het verhaal een beetje na. Zo stopt hij Coco terug in het nest. Ook geeft hij Coco aan J.F. om haar weer bij de moeder te leggen. K. pakt de andere vogeltjes en legt ze één op één in het boek om te zeggen welk vogeltje het is.
  • Y. had op haar schoot de kleine versie van het boek. Ze deed mij precies na met het omslaan van de pagina’s, het lezen van het verhaal en het aanwijzen van bepaalde dingen in het boek.

Knutselen – vliegtuigje – 0 tot 4 jaar

De kinderen kleuren een kleurplaat van Coco in met krijtjes, potlood of stift. Voor de jongere kinderen vouw ik er een vliegtuigje van. De kinderen vanaf 3 jaar kunnen proberen zelf het vliegtuigje te vouwen. Wie kan Coco het verst laten vliegen? We houden een wedstrijdje.

Kriebelbeestjes – vanaf 3 jaar

Op iedere pagina in het boek heeft de schrijfster kleine insecten verstopt. We bekijken het boek samen nog eens. Kunnen de kinderen de insecten vinden? Met een vergrootglas gaan we opzoek. We bespreken hoe de insecten eruit zien en wat ze beleven.

  • Y. doet actief mee. Met haar vergrootglas speurt ze naar beestjes en benoemt de deze. Ze verteld dat een rups een vlinder wordt “Dat weet ik al”. Ook vraagt ze zich af hoe een spin een web maakt. En ze kan al “voorspellen” hoe het verhaal verder gaat en stelt ook een voorspellende vraag aan mij.
  • J.F. wil het verhaal graag nog een keer lezen. Hij kijkt af en toe in het vergrootglas en benoemd de rups en spin. De worm noemt hij een slang. Hij zegt dingen als “rups gezien”, “gevonden” en “rups in de boom”. Hij wijst ook Coco en zijn moeder op iedere pagina aan en benoemd ze dan. Tijdens dit thema komt J.F. regelmatig met het boek en vergrootglas bij mij aanzetten om te speuren naar de beestjes.

Knutselen – Een nest voor Coco – vanaf 2 jaar

We knutselen samen een Coco op haar nest. We gebruiken daarvoor een papierenbordje, verf, papier, schaar, lijm en veertjes. De bovenste helft van het bord schilderen we blauw en de onderste helft bruin. We plakken Coco op het blauwe stuk en op het bruine stuk maken we een nest.

Knutselen – Pindaketting rijgen – vanaf 2 jaar

Met een stopnaald en een draad rijgen we samen pinda’s tot een ketting die we buiten hangen voor de vogels.

Knutselen – kleurplaat met vliegen Coco – 0 tot 4 jaar

De kinderen kleuren een kleurplaat van Coco. Na het uitknippen van Coco bevestigen we haar met een splitpen op de kleurplaat en zo kunnen de kinderen Coco laten rondvliegen over de kleurplaat.

Afsluiting Thema – Vertelling Coco kan het! – 0 tot 4 jaar

Tijdens de nationale voorleesdagen is het gebruikelijk dat we naar de bibliotheek gaan om te luisteren naar het verhaal. Daarmee sluiten we dan het thema af. Helaas kon dat in verband met Corona dit jaar niet. Wel hebben we de livestream van de bibliotheek bekeken. Dat vonden de kinderen ook erg leuk. Om het thema samen af te sluiten heb ik op vrijdag een vertelling gedaan van het boek. Daarbij heb ik de kamishibai en allerlei attributen gebruikt.

  • K. weet al goed hoe het verhaal loopt. Hij wil de vriendjes van Coco laten vliegen. Hij geeft een schop op het moment dat de mama Coco wil helpen. Ook roep hij hard “boom” als ik zeg “Pas op voor die…..” Hij leeft zich goed in en doet enthousiast mee.
  • N. zit eerst netjes op de bank om te luisteren, maar komt er toch vanaf om de vriendjes van Coco ook te laten vliegen. Hij is te enthousiast om stil te blijven zitten. Het stuk waarbij Coco tegen de boom aan vliegt weet hij al goed te voorspellen. Hij doet het ook voor en zegt dan “O nee”.
  • F. zit netjes op de bank terwijl ze aandachtig naar het verhaal luistert. Ze reageert terwijl ik het verhaal vertel. Als het verhaal af is dan wil ze graag dat ik het nog een keer vertel. Na afloop maakt ze nog een paar foto’s voor mij.

Er zijn nog verschillende activiteiten geweest die we dit thema gedaan hebben. Je vindt deze terug op de thema pagina. Voor nu hebben we even 2 thema vrije weken en dan vanaf maandag 15 februari starten we met het thema over afval.

Januari – Nationale voorleesdagen 2021 – Coco kan het!