Doel 1,5-2,5: De kinderen maken een knutselbeer en vertellen hoe die aanvoelt.
Doel 2,5-4: De kinderen maken een knutselbeer en vertellen hoe die aanvoelt en vergelijken de knutselberen met elkaar.

Puk wil graag een zachte knuffelbeer om mee te knuffelen. Er liggen allerlei materialen op tafel. We proberen het te benoemen en voelen hoe het voelt. Is het hard of is het zacht? We sorteren de materialen. Van deze materialen willen we een zachte knuffelbeer gaan maken. Welke spullen kunnen we dan het best gebruiken? We gaan met de zachte materialen aan de slag voor Puk.

  • Volgens M. zijn alle materialen zacht. Ze wrijft ermee langs haar wang en zegt dan bij alles dat het lekker zacht is. M. plakt zelf de beer op het gekleurde papier dat ze heeft uitgekozen. Ze smeert de hele beer in met de lijm. Daarna gaat ze vrolijk aan de slag met het plakken. Ze pakt blauw, geel en groen zegt ze. Ze noemt de kleuren door elkaar op en pakt willekeurige items om op te plakken. We oefenen met de kleuren. Ik zeg de kleur en M. zegt het goed na.
  • K. geeft aan dat de zilverfolie, het touw, het schuurpapier en de kralen hard zijn. Sommige heeft hij daarvoor nog niet eens gevoelt. De watten, de stofjes en de pompoms zijn zacht. Hij kan alles netjes sorteren. K. wil graag met de lijm. Hij blijft smeren en smeren en smeren. Tot ik zeg dat het wel genoeg is zo. Dan gaat hij aan de slag met het plakken. Hij heeft de hele beer binnen mum van tijd vol.
  • J.F. voelt aan de materialen die ik aangeef. Sommige duwt hij van zich af. Samen doen we lijm op de beer. Jacob is vrolijk aan het plakken. Alles gaat op de beer en ook weer eraf en dan weer erop. Sommige pompoms gooit J.F. op de grond en de watten trekt hij uit elkaar. Heerlijk aan de knutsel dus.
  • Y.M. heeft zelf de beer uitgeknipt en op het paarse blad geplakt. Ze koos voor paars, omdat haar zusje die kleur ook had. Daarna heeft ze eerst watten en stofjes en gekleurde pompoms opgeklapt, maar was ze niet tevreden met het resultaat. Dus alles ging eraf en toen mochten er alleen gekleurde pompoms op. In eerste instantie plakte ze de pompoms op volgorde van de kleuren van de regenboog, maar er waren te weinig gele pompoms om de hele beer op die manier te versieren. Dus heeft ze de kleuren daarna toch willekeurig opgeplakt. Ze verwoord goed wat ze doet en waarom.
  • Y. Ging enthousiast aan de slag. Ze plakt de beer op een paars blad en smeert hem daarna in met lijm. Dit wilde ze graag samen met mij doen. Ze kiest daarna uit alle bakjes zachte materialen om op de beer te plakken. Hier en daar bleef er nog wat lege plek over nadat ze zelf vond dat het klaar was. Ik wijs haar op de lege plekken en deze vulde ze toen nog op. Ze had zichtbaar plezier in het knutselen.

Belangrijke woorden:

  • de beer
  • de buik
  • de hand
  • hoe
  • de kop
  • voelen
  • hard
  • zacht
Knutselen – Een zachte knuffel – 1,5 tot 4 jaar