Introductie – Thema knuffels – 0-4 jaar

Doel: De kinderen maken kennis met het onderwerp van het nieuwe thema; Knuffels!

uitpakken themakist

Y. en K. konden niet wachten om de kist van Puk open te maken. Zodra alle kinderen binnen waren hebben we samen de kist geopend. J. pakte meteen een boekje om in te bladeren. Alle spullen werden eruit gehaald en uitvoerig bekeken. M. en Y. zetten om de beurt de tijgermuts op. We voelen samen aan de knuffels. Sommige knuffels zijn glad, zacht, nog zachter of kriebelig. Puk heeft ook nog iets in zijn rugzak zitten, wat zal dat zijn? “Ik weet het!”, roept M. “Wat dan?”, vraag ik. “Weet ik niet.”, zegt ze dan. haha
De knuffels van Puk zit erin. Ik stel mijzelf voor aan de knuffel. Kunnen de kinderen dat ook?

  • Y. zegt hallo tegen de knuffels. Ze verteld dat ze thuis ook heel veel knuffels heeft. Ze neemt die niet mee. Ze praat veel tegen Puk.
  • M. stelt zichzelf voor aan de knuffels. Ze verteld over de vele knuffels die Y. thuis heeft. Als ik vraag of ze zelf ook een knuffels heeft dan zegt ze “nee”.
  • K. laat zijn konijn aan iedereen zien, maar ik mag hem niet pakken. Ook de andere knuffel laat hij aan iedereen zien en stelt hem voor als “hond”.
  • J.F. mag zijn knuffel ook laten zien. Hij heeft een konijn. Iedereen mag zichzelf voorstellen aan het konijn van J.F.

Na het voorstellen aan alle knuffels gaan de kinderen fijn spelen met de vele knuffels en zet ik een aantal spullen op de thema tafel.

thema tafel knuffels

Belangrijke woorden±

  • het bed
  • bij
  • de deken
  • dicht
  • heten
  • ik ben…
  • de knuffel
  • de poot
  • de staart
  • welterusten
Maandag 11 mei 2020