Ontdekken – smeltende ijsklontjes – 0 tot 4 jaar

ijsklontje

Doel 0 tot 1,5 jaar: De baby’s voelen met hun handjes aan ijsklontjes.
Doel 1,5 tot 2,5 jaar: De kinderen bekijken en bevoelen ijsklontjes en zien dat ze smelten in de zon.
Doel 2,5 tot 4 jaar: De kinderen bekijken en bevoelen en benoemen dat ijsklontjes smelten in de zon.

Wat heeft Puk daar voor zich staan? Weten de kinderen wat dat zijn? Het zijn ijsklontjes. De kinderen mogen met hun handen en wangen aan de ijsklontjes voelen. Is het hard of is het zacht? De kinderen mogen ook met hun tong aan de ijsklontjes likken. Dat is koud! Voelt hun tong nu ook koud? Wat gebeurd er als je het ijsklontje op je hand houdt? Hoe voelen je handen dan? Ze worden koud en nat. De zon schijnt een beetje buiten. Wat gebeurd er met de ijsklontjes in de zon? Het ijs smelt en de grond wordt nat. Puk wil de ijsklontjes graag bewaren in zijn rugzak. We doen samen met Puk alle ijsklontjes in de rugzak van Puk. Is dat een goed idee? Nee! Nu wordt de hele rugzak van Puk nat. De ijsklontjes smelten nog steeds.

  • N. speelt met de ijsklontjes en met het stoepkrijt. Hij kijkt niet te blij met het ijsklontje in zijn hand. Hij helpt mee met de ijsklontjes in de rugzak van Puk te stoppen.
  • C. benoemd de ijsklontjes en hij hoeft ze niet te voelen. IJs is koud zegt hij. Hij kijkt naar de kinderen en naar Puk hoe ze met de ijsklontjes spelen. Hij helpt Puk mee met het ijs te verzamelen in zijn rugzak. Hij merkt op dat Puk het ijs beter in de diepvries kan bewaren want dat is ook koud en dan smelt het niet.
  • M. voelt aan de ijsklontjes en ze likt er ook veel aan. Het voelt koud benoemd ze, maar ze blijft er aan likken. Ze merkt ook op dat het ijs smelt. Ze helpt samen met de andere kinderen om al het ijs in de rugzak van Puk te verzamelen.
ijs verzamelen
Puk ijsklontje

Belangrijke woorden:

  • anders
  • gebeuren
  • koud
  • langzaam
  • nat
  • het schoteltje
  • smelten
  • de tong
  • voelen
Donderdag 2 juli