Het thema “eet smakelijk!” gaat over voeding. De kinderen ruiken en proeven verschillende soorten eten. We planten verschillende groentes en maken zelf ook een paar gerechten.


introductie thema

Introductie – Thema eet smakelijk! – 0 tot 4 jaar

Doel: De kinderen maken kennis met het onderwerp van het nieuwe thema; Eet smakelijk!
Om het thema in te leiden zitten alle spullen van het thema in de koffer van Puk. De kinderen maken samen met Puk de koffer open. Er zitten allerlei spullen in. Vooral veel bordjes, bestek, bekers, kopjes en pannen. Ook boekjes natuurlijk.
De kinderen mogen gelijk aan de slag met de spullen. 


winkeltje

Hoeken – Winkeltje – vanaf 2 jaar

We gebruiken een winkelkraampje met kassa en een hoop speelgoed, maar ook verpakkingsmaterialen voor de kinderen om mee te spelen. Ze mogen hier vrij mee aan de slag. Het biedt veel spelmogelijkheden.


zaaien

Ontdekken – Van zaadje tot plantje – 0 tot 4 jaar

Doel 0 tot 1,5 jaar: De baby’s komen in aanraking met plantjes.
Doel 1,5 tot 4 jaar: De kinderen zaaien zaadjes en ontdekken dat uit een zaadje een eetbaar plantje verschijnt.
In kleine groepjes gaan we aan de slag met het zaaien van wat plantjes. De kinderen mogen aarde in de bakjes scheppen, er vervolgens zaadjes in doen en dat water geven. De plantjes zullen op de vensterbank staan, in de zon. Iedere dag mogen de kinderen hun eigen plantje water geven.


fruit eten

Fruit eten – 1 tot 4 jaar

Doel 1 -1½ jaar: De kinderen ruiken en proeven verschillende soorten fruit.
Doel 2½ – 4 jaar: De kinderen raden welke verschillende soorten fruit er onder een doek liggen door te voelen. De kinderen bekijken, ruiken en proeven de verschillende soorten fruit.

Samen met de kinderen aan tafel om fruit te eten. Maar voordat we gaan eten raden we eerst welke stukken fruit het zijn. Het fruit gaat onder een doek, dan voelen we aan het fruit. Weten de kinderen al wat het is? Zo niet dan voelen we onder de doek, zonder te kijken. Kunnen we het nu raden? Als de kinderen het woord nog niet kunnen zeggen, dan mogen ze ook het woordkaartje aanwijzen. Na het voelen en raden, mogen we het fruit gaan proeven en opeten.


appel

Knutselen – Appel – 1-4 jaar

Doel: De kinderen stempelen met een appel op papier.
Één voor één ga ik samen met een kind aan tafel zitten om met de appels te stempelen. Eerst de halve appel in de verf dopen en daarna op het papier drukken. Als de meerdere afdrukken hebben gemaakt moet de verf even drogen. Dan knip ik de appels uit en de kinderen mogen de appel in de boom plakken.


rupsjenooitgenoeg

Voorlezen – Rupsjenooitgenoeg – 0 tot 4 jaar

Doel: De kinderen luisteren en kijken naar het verhaal.
Het boek gaat over een rups die onverzadigbaar is. Iedere dag eet hij meer en meer. Op een gegeven moment zit zijn buikje vol en maakt hij een cocon. Uit de cocon komt een hele mooie vlinder. We benoemen al het eten dat we in het boekje zien. Ook tellen we samen alles.


spel eten

Spel – “Komen jullie eten?” – 2½ tot 4 jaar

Doel: De kinderen helpen Puk met koken.
Met de keukenspulletjes doen alsof we soep maken. Een schort om en lekker gaan koken. De groenten snijden en in de pan doen. Daarna in de pan roeren. De tafeldekken en de soep kan opgeschept worden. Na het “eten” van de soep kan het spel weer opnieuw beginnen.


jam maken

Koken – Jam maken – vanaf 2 jaar

Doel: De kinderen maken samen met mij jam.
Jam maken is vrij gemakkelijk. We doen de druiven in de pan. Ik schil en snijd een appel, die mag er ook bij. Een beetje citroen erbij. Suiker is niet nodig, want de druiven zijn al zoet genoeg. Alles samen koken en goed blijven roeren. Het wordt vanzelf jam. Erg leuk om te doen met de kinderen. In de weckpot blijft het ook 2 weken goed. Dit gebruiken we ook bij de afsluiting van het thema.


sorteren

Sorteren – 2 tot 4 jaar

Doel: De kinderen herkennen de vorm van de lepel, de vork en het mes.
Het plastic bestek van de keuken spulletjes mogen de kinderen sorteren en de juiste bak. In de bak zien de kinderen het woordkaartje staan van de lepel, de vork en het mes. Ik benoem deze woorden ook voor de kinderen en vraag aan hen ook om de woorden te benoemen.


Knutselen – placemat – 0 tot 4 jaar

Doel 0-2: De baby’s scheuren stroken papier
Doel 2 – 4: De kinderen scheuren plaatjes van eten uit en plakken die op een papier met een leeg bord.
Puk laat aan de kinderen zien hoe je het papier moet scheuren. Tijdens het scheuren stel ik eenvoudige vragen; “Wat is dit?” en “Kun je dit eten?” De kinderen plakken het eten op een leeg bord. Dit zal ik vervolgens plastificeren.


fruit spies

Koken – Fruit spiesjes maken – 0 tot 4 jaar

Doel 0 – 1,5 jaar: De baby’s ervaren verschillende soorten eten en kiezen wat ze willen “voelen” en eventueel eten.
Doel 1,5 – 2,5 jaar: De kinderen maken, met hulp, een keuze uit verschillende soorten eten en prikken het het eten zelf aan hun spiesje.
Doel 2,5 – 4 jaar: De kinderen maken zelfstandig een keuze uit verschillende soorten eten en prikken dit eten zelf aan hun spiesje.
De kinderen en Puk zitten aan tafel. Wat ligt er op tafel? Dat zijn prikkers. Puk heeft een prikker vast. Hij prikt in zijn handje. “Au, au, die prikker prikt”, zegt Puk. De kinderen mogen voorzichtig ene prikker pakken en voelen. Ik leg de kinderen uit dat we met die prikker een spiesje kunnen maken. Ik pak een stukje appel en doe het op de prikker van Puk en daarna nog komkommer en aardbei. Het spiesje van Puk is klaar. De kinderen mogen ook zelf kiezen wat ze graag op hun spiesje(s) doen.


skitles

Proefje – Skittles in het water – vanaf 2 jaar

Doel: De kinderen ervaren dat je water kunt kleuren met kleurstof.
Puk heeft snoepjes bij zich. Ze hebben verschillende kleuren. Kunnen de kinderen de kleuren benoemen? Puk legt de snoepjes in een cirkel op een bord. Wat denken de kinderen dat er gebeurd als we er water bij schenken? We schenken een klein laagje water op het bord, zodat alle skittles in het water liggen. Wat gebeurd er? De kinderen kijken aandachtig naar wat er gebeurd.


toverbloem

Proefje – Toverbloemen – vanaf 2 jaar

Doel: De kinderen ervaren dat een witte bloem kan verkleuren van gekleurd water.
Puk heeft toverbloemen gekocht bij de bloemen kraam. Willen de kinderen weten waarom het toverbloemen zijn? We vullen om de beurt een glaasje met water. In dat water mogen de kinderen een beetje kleurstof doen. Daar krijgt het water een mooie kleur van. We zetten allemaal een bloem in ons gekleurde water. Nu is het wachten en zien. Na een paar uurtjes zie je echt al een heel verschil in kleur. Aan het einde van de dag neemt ieder kind zijn eigen gekleurde bloem mee naar huis.


geit jarig

Voorlezen – Geit is jarig – 0 tot 4 jaar

Doel 0 tot 1,5 jaar: De baby’s kijken naar de platen in het knieboek.
Doel 1,5 tot 4 jaar: De kinderen reageren op het voorleesverhaal en spelen het verhaal na.
Ik heb een aantal voorwerpen zoals een ei, een pak melk en een emmer. Ik laat de voorwerpen aan de kinderen zien. Weten ze wat het is? We tellen de voorwerpen. Dan lezen we het verhaal samen. Tijdens het voorlezen komen deze voorwerpen ook aan bod. De kinderen bekijken de platen. Ik vraag ze bijvoorbeeld om de appels aan te wijzen. Ik gooi tijdens het voorlezen alles dat opgenoemd wordt in de emmer. Zal geit het lekker vinden? Zodra geit in het verhaal de schuur in komt zingen we het lied “Lang zal ze leven”. We bekijken de gezichten van de dieren op de plaat waarbij ze het “lekkers” opeten. Kunnen de kinderen aan de gezichten zien of dat de dieren het lekker vinden? Na het lezen mogen de kinderen met de materialen spelen.


Afsluiting – Een feestmaal – 0 tot 4 jaar

Doel: De kinderen worden betrokken bij het tafeldekken en nemen deel aan een feestmaaltijd.