In het thema “Knuffels” staan knuffels en geknuffeld worden centraal. Bij knuffels hoort aaien met je handen en je wangen, lief zijn voor elkaar en vriendjes worden. Deze aspecten zullen tijdens dit thema veelvuldig aan de orde komen. De kinderen mogen met de knuffels spelen, “snoezelen” in de slaapkamerhoek, brengen de knuffels naar bed en lossen een ruzie tussen twee knuffels op.

Introductie – Thema knuffels – 0-4 jaar

Doel: De kinderen maken kennis met het onderwerp van het nieuwe thema; Knuffels!
De themakoffer zit weer vol met spulletjes die bij dit thema passen. Puk heeft zijn pyjama aan en samen met zijn knuffel ligt hij lekker in bed.
lees meer

Spel – Opstaan, Puk! – 1,5-4 jaar

Doel: De kinderen zingen een slaapliedje voor puk en maken de slapende Puk wakker. De kinderen spelen een spel over slapen en wakker worden.
Puk zit op zijn bedje. Wil Puk spelen? Nee, Puk wil graag liedjes zingen met de kinderen. De kinderen mogen zelf liedjes kiezen. Wanneer het de beurt is aan Puk om te kiezen, kiest hij voor het liedje “slaap kindje slaap” Wanneer het liedje voorbij is, is Puk in slaapgevallen. Kunnen we hem wakker maken?
lees meer

Bewegen – Knuffeldans – 0-4 jaar

Doel 0-1,5 jaar: De baby’s bewegen op muziek.
Doel 1,5-4 jaar: De kinderen dansen met een knuffel en doen Puk na.
Puk wil graag samen dansen en hij doet een aantal bewegingen voor zoals ronddraaien, op één been staan, enz. Kunnen de kinderen dat na doen? Daarna dansen we op de muziek. Doen de knuffels ook goed mee?

Knutselen – Kleurplaat kleuren – 1 tot 4 jaar

Doel 1-2 jaar: De kinderen oefenen de fijne motoriek en de hand/oog coördinatie.
Doel 2-3 jaar: De kinderen oefenen de fijne motoriek en de hand/oog coördinatie en leren kleuren herkennen.
Doel 3-4 jaar: De kinderen oefenen de fijne motoriek en de hand/oog coördinatie en leren kleuren herkennen en benoemen.

We kleuren een kleurplaat behorende bij het thema. Voordat we gaan kleuren praten we over wat je ziet op de plaat. Het gaat om Puk, de knuffel, de tandenborstel en het bed. Ook praten we over welke kleuren we gaan gebruiken. Ik probeer dat kinderen de verschillende dingen die ze zien te laten benoemen en aanwijzen. Ook kijk ik of ze de kleuren kunnen benoemen of aangeven.

Expressie – Knuffeltje hier, knuffeltje daar – 0 tot 4 jaar

Doel 0-1,5 : De baby’s doen een knuffelspelletje en luisteren naar een versje
Doel 1,5-2,5 : De kinderen luisteren naar een versje over knuffelen en beelden dit uit.

Ik heb het volgende versje opgezegd:

Op je wang, in je nek, dat voelt gek!
Kriebel, kriebel, knuffel, knuf
Op je oor, in je haar, dat voelt raar!
Kriebel, kriebel, knuffel, knuf
Op je neus, in je hals, wat is dat toch voor mals?
Een kusje hier, een aaitje daar,
Honderd knuffeltjes bij elkaar!

Tijdens het versje gaf ik kusjes bij Puk en kriebelde/knuffelde ik Puk.

lees meer

Hoek – Slaap lekker, Puk! – 1,5 tot 4 jaar

Doel: De kinderen brengen Puk naar bed.
Puk was erg moe en moest gapen. Omdat Puk gaapte moest ik ook gapen. En de kinderen? Puk wilde gaan slapen en ging in bed liggen. Maar wat vergeet Puk?? Hij moest zijn pyjama nog aan, zijn tandenpoetsen, ondergestopt worden en zijn knuffeltje hebben. Dit slaapritueel heb ik met de kinderen uitgevoerd.

Spel – Zaklamp – 0-1,5 jaar

Doel: De baby’s kijken naar het licht van de zaklamp.

Puk zat in de slaapkamer hoek. Wil Puk slapen? Nee, Puk wil graag spelen! Puk knipt de zaklamp aan en dan ook weer uit. Zagen de kinderen dat? Eerst is het donker en dan wordt het licht.

Ontdekken – Snoezelen – 0-4 jaar

Doel 0-1,5 jaar: De baby’s “snoezelen”in de slaapkamer hoek. Doel 1,5-2,5 jaar: De kinderen “snoezelen” in de slaapkamerhoek en voelen aan de verschillende materialen.
Doel 2,5-4 jaar: De kinderen “snoezelen” in de slaapkamerhoek en bepalen welke materialen hard en welke zacht aanvoelen.
Puk gaat in de slaapkamer hoek spelen. Puk vertelt dat er veel zachte dingen in deze hoek zijn. Hij gaat fijn op een kussen liggen. Wat zien de kinderen allemaal? We bekijken de spulletjes die in de hoek liggen. Puk wil graag even met de aluminiumfolie knuffelen. Maar wacht!?! Dat voelt niet fijn! Het is niet zacht, maar hard. Puk wil alleen met zachte dingen knuffelen. Hij gooit de folie uit de hoek in een bak. Puk knuffelt samen met de kinderen de andere spullen uit de hoek. Hij houd iets tegen zijn wang om te voelen of het hard of zacht is, en dus wel of niet fijn. Alles wat hard is gaat in de bak en alles wat zacht is mag blijven.
lees meer

Verzorging – Puk is ondeugend – 0-2,5 jaar

20161004_101658-2

Doel 0-1,5 jaar: De baby’s spelen een kiekeboespel met Puk.
Doel 1,5-2,5 jaar: De kinderen zoeken het ding dat Puk verstopt heeft en verstoppen zelf ook iets.

Vandaag zat Puk op de verschoontafel. Hij keek mee wat de kinderen daar allemaal deden. Puk wil graag een spelletje doen met de kinderen. Hij geeft de kinderen een knuffel en kietelt hen op hun buik. Bij de baby’s speelt Puk daarna een kiekeboe spel. Hij verdwijnt van de verschoontafel en komt dan weer terug. En nog een keer en nog een keer. Dat is leuk! Willen de baby’s kiekeboe spelen? Bij de grotere kinderen verstopt Puk niet zichzelf, maar één van de spulletjes van de kinderen. Kunnen ze het vinden?

Knutselen – Een zachte knuffel – 1,5-4 jaar

Doel 1,5-2,5: De kinderen maken een knutselbeer en vertellen hoe die aanvoelt.
Doel 2,5-4: De kinderen maken een knutselbeer en vertellen hoe die aanvoelt en vergelijken de knutselberen met elkaar.

We kijken naar de verschillende spullen die op tafel liggen. We proberen het te benoemen en voelen hoe het voelt. Is het hard of is het zacht? We sorteren de materialen. Van deze materialen willen we een zachte knuffelbeer gaan maken. Welke spullen kunnen we dan het best gebruiken? We gaan met de zachte materialen aan de slag.
lees meer

Expressie – Zijn we weer vriendjes? – 0 tot 4 jaar

Doel 0-1,5 jaar: De baby’s spelen op de grond met de knuffels.
Doel 1,5-4 jaar: De kinderen doen voor aan Puk en de knuffel hoe ze weer vriendjes kunnen worden.
M. is buiten de pop in bad aan het doen nadat ze hem vies had gemaakt met stoepkrijt. Y. zit op een stoel ernaast te kijken. Op de andere stoel zit knuffel konijn. Puk komt eraan en wil ook graag op de stoel om te kijken. Hij wordt boos op konijn en slaat hem van de stoel. “Wat doet Puk nou?”
lees meer

Afsluiting thema – Dag knuffels! – 0-4 jaar

Doel: De kinderen nemen afscheid van de knuffels en zingen een liedje.
Aan het einde van het thema is het tijd om afscheid te nemen van de knuffels in de groep. We doen dit door het zingen van een liedje en te zwaaien naar de knuffels. De knuffels gaan 1 voor 1 weer terug in de koffer van Puk. Dan zetten we de koffer gezamenlijk op de gang en zwaaien nog een laatste keer.

Voorlezen – 0 tot 4 jaar

We lezen samen boekjes die te maken hebben met het thema.