Dit thema gaat over de zomer. We kijken naar het verschil tussen zomerkleding en winterkleding. We gaan ijs maken, spelen dat we ijs verkopen en naar ijsklontjes kijken en spelen met water.

Puk staat klaar om op een nieuw avontuur te gaan, samen met zijn koffer vol spullen. Op de thema tafel staan de spullen die uit de koffer van Puk komen. De kinderen mogen de spullen van tafel pakken om te bekijken en mee te spelen. Op zonnige dagen pakken de kinderen de zonnebrillen om op te doen. Het bekijken van de boekjes vinden ze ook heel leuk. En met Puk spelen wordt ook veel gedaan. Ze doen de kleertjes uit en proberen het ook weer aan te doen.

Introductie – Puk heeft het warm – 0 tot 4 jaar

thema zomer

Doel 0 tot 1,5 jaar: De baby’s spelen met de sjaal van Puk en ze spelen een blaasspelletje.
Doel 1,5 tot 4 jaar: De kinderen helpen Puk het minder warm te hebben.
Puk had het wel erg warm vandaag. Hij kreunt en steunt en voelt hijgend aan zijn voorhoofd. Oef, wat heeft hij het warm. Ik vraag aan de kinderen of ze zien wat voor kleren Puk aan heeft. We benoemen de kleren. Welke kleren hebben ze zelf aan? Dit benoemen we ook.   

Verzorging – Een broek – 0 tot 1,5 jaar

verzorging

Doel: De baby’s ervaren het verschil tussen hun broek aan hebben en uit hebben.
Tijdens de verschoonmomenten heb ik extra aandacht gevestigd op de broek van de kinderen. Het uit doen en het aan doen van de broek. Tijdens het uitdoen van de broek vertel ik wat ik doe. Ik laat de kinderen daarna met de broek spelen terwijl ik de luier verschoon. Voordat ik de broek weer aan doe wijs ik de kinderen erop dat ze zonder broek blote benen hebben. Terwijl ik dit zeg raak ik de beentjes aan.

Hoek – De ijscohoek – 0 tot 4 jaar

ijskraam

Doel 0 tot 1,5 jaar: De baby’s luisteren naar een belletje en spelen met een koude bijtring.
Doel 1,5 tot 2,5 jaar: De kinderen spelen dat zij ijsjes gaan kopen en verkopen.
Doel 2,5 tot 4 jaar: De kinderen spelen dat zij ijsjes gaan kopen en verkopen en dat zij voor de ijsjes moeten betalen.
Als het buiten warm is, is een koud ijsje zó lekker! Hoe kom je aan dat ijsje? Een ijsje haal je bij de ijscoman. We zingen het liedje “Tingelingeling, wie lust een ijsje? Want ik ben de ijscoman.” Gaan de kinderen dan mee om samen met Puk een ijsje te kopen?

Kring – Een warme trui – 1,5-4 jaar

warme trui

Doel: De kinderen zien het verschil tussen winter- en zomerkleren.
Ik heb een trui en een sjaal aan. Puk is nog steeds in zijn zomer outfit. Wat hoor je wanneer aan te doen? We hebben en woordkaartje met zomer en één met winter. De kinderen moeten of ik meer bij de zomer pas of Puk en zo ook met de winter. We verdelen ook de andere woordkaartjes, zoals warm, koud, kort, lang, enz.

Ontdekken – IJs maken – 2 tot 4 jaar

ijs maken

Doel: De kinderen zien dat water veranderd in ijs als het in de vriezer gaat.
Samen hebben we van siroop en water, ijsjes gemaakt. Eerst goten we wat siroop in een kan. Daarna het water erbij. Toen waren de ijsjes klaar om de vriezer in te gaan. Het duurde wel een paar uur voordat het echte ijsjes waren.

Ontdekken – Warm of koud? – 2 tot 4 jaar

warm of koud

Doel: De kinderen voelen en proeven warm en koud water en benoemen welk water koud of warm is.
Puk had dorst en wilde graag samen met de kinderen wat drinken. Eerst krijgen de kinderen een beker met koud water. We voelen aan de beker, steken een vinger in het water om te voelen en proeven van het water. Puk doet het allemaal even voor. Daarna doen we het zelfde met warm water.

Bewegen – Dansende schaduwen – 0 tot 4 jaar

schaduw

 Doel 0-1,5 jaar: De baby’s doen bewegingen na.
Doel: 1,5 tot 2,5 jaar: De kinderen doen bewegingen na en zien hun schaduw het zelfde doen.
2,5 tot 4 jaar: De kinderen bewegen en spelen met hun eigen schaduw.
Buiten in de zon probeer ik met mijn bewegingen en schaduw de aandacht te trekken van de kinderen. Zien ze hun eigen schaduw ook?

Ontdekken – smeltende ijsklontjes – 0 tot 4 jaar

ijsklontjes

Doel 0 tot 1,5 jaar: De baby’s voelen met hun handjes aan ijsklontjes.
Doel 1,5 tot 2,5 jaar:
De kinderen bekijken en bevoelen ijsklontjes en zien dat ze smelten in de zon.
Doel 2,5 tot 4 jaar:
De kinderen bekijken en bevoelen en benoemen dat ijsklontjes smelten in de zon.
Samen hebben we buiten de ijsklontjes uit de vorm gehaald en op een bord gelegd. We hebben met de ijsklontjes gespeeld en zagen dat ze smolten in de zon.

 Verzorging – Koud en warm water – 0 tot 1,5 jaar

warm of koud

Doel: De baby’s geven aan wat ze een prettige temperatuur van het washandje vinden.
Puk zat op de grond en was net gewassen. Nu is Puk lekker schoon. Ik vertel de kinderen dat ik hen ook ga wassen. Bij het wassen benoem ik de lichaamsdelen die ik aan het wassen ben. Het gezicht, de neus, de handen, vingers, de voeten en de tenen. Daarbij wissel ik af met een koud en warm washandje om te kijken wat ze prettiger vinden.

Knutselen – waterveren – 0 tot 4 jaar

waterverven

Doel 0 tot 1,5 jaar: De baby’s ontdekken de kwast door er mee te spelen.
Doel 1,5 tot 2,5 jaar: De kinderen verven met een kwast en water.
Puk ging buiten verven met een kwast en water. Doen de kinderen gezellig mee?

Knutselen – ijsjes – vanaf 2 jaar

ijs knutselen

Doel: De kinderen plakken verschillende kleuren cirkels op papier en benoemen de kleuren.
Puk heeft het warm en lust wel een ijsje om af te koelen. Kunnen de kinderen een ijsje maken voor Puk? Ik doe de lijm op het hoorntje en de ijsbolletjes. De kinderen mogen het opplakken. Ze kiezen zelf welke kleur ze willen. We hebben de kleuren oranje, rood, roze, groen en blauw.

Muziek – Naar de zee – 0 tot 4 jaar

naar de zee

Doel 0 tot 1,5 jaar: De baby beleeft plezier aan het samen dansen.
Doel 1,5 tot 2,5 jaar: De dreumes kan een schep en emmer benoemen.
Doel 2,5 tot 4 jaar: De peuter begrijpt de inhoud van het liedje en kan hand in hand huppelen.
Puk heeft een strandtas vol met spullen. We luisteren samen naar het liedje “Naar de zee”. Puk loopt met de strandtas een paar keer met vrolijke stappen langs de kinderen. De kinderen halen om de beurt iets uit de tas. We bekijken de spullen en benoemen wat het is. Waar kun je het voor gebruiken? We beluisteren het liedje nogmaals terwijl de kinderen met de spullen mogen spelen. Het liedje gaat vervolgens op in een loop en blijft dus steeds afspelen. We huppelen twee aan twee samen naar het “strand”. Daar spelen de kinderen samen met Puk dat ze op het strand zijn.

Ontdekken – Spetterdespat, lekker nat – 0 tot 4 jaar

Doel 0 tot 1,5 jaar: De baby’s spelen met water.
Doel 1,5 tot 2,5 jaar: De kinderen zien dat sommige voorwerpen op het water drijven en andere voorwerpen zinken.
Doel 2,5 tot 4 jaar: De kinderen begrijpen dat sommige voorwerpen op water drijven en andere voorwerpen zinken.
Puk heeft een handdoek om zijn schouders, waarom zou dat zijn? Wat zou Puk hebben gedaan? Wanneer ik de handdoek van Puk af haal ligt er een badeend bij Puk op schoot. Puk is in het water geweest! Puk vertelt dat hij samen met de eend lekker heeft gespetterd in het water. Willen de kinderen ook mee spetteren in het water?