Bij dit thema “Regen” staat de regen en het weer centraal. In Nederland regent het vaak. Kinderen komen dus van jongs af aan in aanraking met regen. In dit thema leren en ontdekken de kinderen allerlei begrippen die met regen te maken hebben. Ze voelen dat regen “nat” is, ze luisteren naar het geluid van de regen, ze trekken regenkleding aan en ze experimenteren met regengeluiden.

Om het thema in te leiden heeft Puk een grote koffer met allerlei spulletjes bij zich. Samen met Puk maken we de koffer open. We bekijken en benoemen samen alle spullen. De kinderen mogen er ook mee spelen en de boekjes lezen. Daarna richten we de thematafel in met alle spullen.


Introductie – Het regent – 0 tot 4 jaar

Doel 0-1,5 jaar: De baby’s kijken naar de regen op het raam.
Doel 1,5-2,5 jaar: De kinderen zien en voelen de regen en bekijken hun regenkleding en paraplu.
Doel 2,5-4 jaar: De kinderen praten over de regen, laten hun regenkleding zien en helpen Puk met zijn paraplu.
Zien de kinderen Puk? Wat heeft hij meegenomen? Het is een paraplu. Alle kinderen mogen de paraplu van dichtbij bekijken. Waar kan Puk de paraplu voor gebruiken? Gebruik je hem binnen of buiten? We gaan buiten spelen en nemen allemaal onze paraplu mee.


 

Spel – Stamp maar in de plassen! – 1,5 tot 4 jaar

Doel 1,5-2,5 jaar: De kinderen spelen dat het regent en dansen op muziek.
Doel 2,5-4 jaar: De kinderen spelen dat het regent en dansen op muziek in en om de plassen.
We doen alsof het binnen regent. We worden nat door de regen en trekken regenkleding aan. De zon gaat weer schijnen. De regenkleding is niet meer nodig. Voelen de kinderen dat het droog is? Ik zet een muziekje op en daar gaan we op dansen. Af en toe zet ik de muziek uit. Als ik de muziek uit zet moeten de kinderen proberen stil te staan. Waar staan ze nu? In of naast een plas met water?


Ontdekken – Een regenjas voor iedereen – 1,5 tot 4 jaar

Doel: De kinderen trekken bij Puk en bij de knuffels en poppen regenjassen aan.
Puk wil buiten spelen. Regent het vandaag? Puk heeft geen regenjas bij zich. Wat nu? Ik haal de verschillende regenjassen tevoorschijn. Kunnen de kinderen aan Puk vragen welke regenjas hij wil? Puk kiest een regenjas uit die duidelijk veel te groot is en daarna één die veel te klein is. Kunnen de kinderen een regenjas vinden die Puk wel past? Ook voor de poppen en de knuffels zoeken we een passende regenjas.


Knutselen – De kleuren van de regenboog – 2 tot 4 jaar

Doel: De kinderen bekijken de verschillende kleuren verf, benoemen de kleuren en maken er een kunstwerk van.
We maken een kunstwerk op papier door een knikker door de verf te laten rollen. We bekijken het schilderij samen. Wat zien ze allemaal? Welke kleuren zie je op het kunstwerk?


Knutselen – De kleuren van de regenboog – 0 tot 2 jaar

Doel: De kinderen kijken naar zeepbellen.
Wat heeft Puk meegenomen in zijn rugzak? Weten de kinderen wat het is en wat je er mee kunt doen? Ik blaas bellen voor de kinderen met de bellenblaas. Kunnen ze de zeepbellen pakken? Zien ze dat de bel rond is? Waar komt de bel terecht?


Expressie – Wat voor weer is het vandaag? – 0 tot 4 jaar

Doel 0-1,5 jaar: De baby’s kijken naar buiten door het raam en door gekleurd plastic.
Doel 1,5-4 jaar: De kinderen kijken naar het weer en doen samen met mij de geluiden van het weer na.
Wat heeft Puk in zijn rugzak zitten? Een zonnebril. Bij wat voor weer kan Puk zijn zonnebril gebruiken? Wat voor weer is het vandaag? Voelen de kinderen de wind? Kunnen ze de wind na doen? Met verschillende voorwerpen doen we ook de regen na.


Spel – We blijven lekker binnen – 0 tot 4 jaar

Doel 0-1,5 jaar: De baby’s luisteren naar een liedje en kiezen waarmee ze willen spelen.
Doel 1,5-4 jaar:
De kinderen leren een liedje en kiezen waarmee ze willen spelen.
Samen met de kinderen zing ik onderstaand liedje op de wijs van “Alle eendjes zwemmen in het water”:

Alle kinderen spelen lekker binnen.
Wat zullen ze kiezen? Wat zullen ze kiezen?
Alle kinderen spelen lekker binnen. maar met wat?

We lopen samen door de woonkamer terwijl we het liedje zingen. Weten de kinderen al iets om mee te spelen?


Bewegen – Hé, ik voel druppels! – 0 tot 4 jaar

Doel 0-1,5 jaar: De kinderen spelen met de bal.
Doel 1,5-4 jaar: De kinderen leren een liedje en spelen met een groot laken en zachte ballen.
We zitten in een kring op de grond. Ik laat een bal zachtjes op mij neerkomen en reageer verrast: “Hé, ik voel een druppel op mijn been!” Ik zing het volgende liedje op de wijs van ” het regent, het regent, de pannetjes worden nat”:

Het regent, het regent, iedereen wordt nat.
De druppels vallen op …..mijn been, mijn voet, enz.
Spat, spat, spat!

Dan valt de bal op één van de kinderen. Waar voelen zij de druppel? Na het spel met het liedje, pak ik het laken erbij. De kinderen moeten aan de rand van het laken vasthouden. Hoe kan het laken op de grond blijven liggen? Daarvoor moeten de kinderen hun armen omlaag houden. Wat gebeurd er als we onze armen omhoog doen? Wanneer het laken weer omlaag is, leg ik de ballen erop. Wat gebeurd er nu als we onze armen omhoog doen?


Expressie – Drup, drup, druppel, drup – 0 tot 4 jaar

Doel 0-1,5 jaar: De baby’s spelen met papier.
Doel 1,5-4 jaar: De kinderen scheuren papier (regendruppels) en laten het regenen en weer droog worden.
Het regent binnen. Ik laat de druppels van papier vallen. Waar vallen de druppels neer? De kinderen mogen zelf van papier ook druppels maken. Maken ze veel of weinig druppels? We verzamelen de druppels in een emmer. Hoe vol zit de emmer? Om de beurt mogen ze het laten “regenen”. Waar komen de druppels neer? We doen alle druppels weer in de emmer. Nu is het weer droog.


Knutselen – Paraplu met regen – 0 tot 4 jaar

Doel: De kinderen kleuren een paraplu met krijtjes en stempelen regendruppels met verf.
De kinderen kregen een kleurplaat van een paraplu. Ze mogen hem netjes in kleuren met krijtjes. Wanneer gebruik je een paraplu? Als het regent natuurlijk! Maar op deze tekening was nog geen regen te zien…. Dus die maken we er zelf op met behulp van een kurk en blauwe verf.


Memorie regenSpel – Memorie – 2 tot 4 jaar

Doel: De kinderen zoeken 2 de zelfde plaatjes bij elkaar en proberen te onthouden welk plaatje waar zit.


Afsluiting – Regenconcert – 0 tot 4 jaar

Doel 0-1,5 jaar: De baby’s luisteren naar regenmuziek en tikken met hun handen op tafel.
Doel 1,5-2,5 jaar: De kinderen luisteren naar regenmuziek en maken zelf regengeluiden.
Doel 2,5-4 jaar: De kinderen spelen een spel met regengeluiden.

Ik speel een geluidsfragment af. Wat horen de kinderen? Het is het geluid van de regen. We gaan vervolgens op de grond zitten en doen onze ogen dicht. Puk tikt zachtjes met de stokjes op de grond. Wat is dat voor geluid? Horen de kinderen de regen nu ook binnen? Waar horen de kinderen het tikken van de regen? We benoemen samen waar we de regen horen tikken.


Knutselen – Kleurplaat kleuren – 1 tot 4 jaar

Doel 3-4 jaar: De kinderen oefenen de fijne motoriek en leren kleuren herkennen en benoemen.


Voorlezen

We lezen samen boekjes die te maken hebben met het thema.

leesboeken regen