In dit thema staat het proces van rups tot vlinder centraal. Via de vlinderstichting krijgen we eitjes en rupsen waar koolwitjes uit gaan komen. We gaan het proces van rus tot vlinder van dichtbij meemaken en bekijken met onze vergrootglazen.

Introductie – Thema vlinders – 0 tot 4 jaar

Doel: De kinderen maken kennis met het nieuwe thema.
De vakantie is voorbij en Puk heeft weer een koffer vol met spulletjes klaar staan voor de kinderen. Samen maken we de koffer open en bekijken alle spullen die erin zitten. Op maandag zal de kweekbak alleen nog gevuld worden met de plastic dieren. Op dinsdag zullen de echte rupsen en eitjes van de vlinderstichting geleverd worden. Dan gaan we de kweekbak samen inrichten.

Ontdekken – Vlinders in de opvang – 0 tot 4 jaar

kweekbak

Doel: De kinderen bekijken de eitjes, rupsen, poppen en vlinders.
De kweekbak trekt de aandacht. We kijken elke dag met de kinderen naar de eitjes, rupsen, poppen en vlinders. Zijn er al eitjes uitgekomen? Hebben de rupsen veel gegeten en gepoept? Zijn er rupsen verveld of verpopt? Veranderen de kleuren van de pop al? Daarna bespreken we wat ze hebben gezien.


Spel – Rupsjenooitgenoeg groeispel – vanaf 3 jaar

Elk kind krijgt een hoofdje van rupsjenooitgenoeg. De andere stukjes liggen ondersteboven in het midden van de tafel. Om de beurt mag je een stukje omdraaien, wanneer deze de zelfde kleur heeft als je laatste stukje, dan mag de deze aanleggen. Wanneer het niet de juiste kleur is dan leg je het stukje terug (onthoud waar het ligt). Als alle stukjes op zijn dan wint het langste rupsje.

Ontdekken – Rupsen observeren – 2 tot 4 jaar

insectenpotje

Doel 2-3 jaar: De kinderen bekijken de rups met een vergrootglas.
Doel 3-4 jaar: De kinderen bekijken de rups met een vergrootglas en vertellen wat ze zien.

We doen een rups met een koolblaadje in een bakje om hem beter te bekijken met een vergrootglas. We kijken naar de kop (kaken), de poten (echte poten, neppoten en na-schuiver), de segmenten, hoe de rups loopt en hoe hij eet. Grote rupsen mogen ze voorzichtig over hun hand laten lopen. Als ze uitgekeken zijn kunnen ze een tekening maken van de rupsen of een kleurplaat kleuren.

TV kijken – Huisje boompje beestje – 0 tot 4 jaar

Huisje Boompje Beestje

Samen kijken we een aflevering van huisje boompje beestje over het proces van eitje tot vlinder.

Knutselen – Vlinders vouwen – vanaf 3 jaar

vlinders vouwen

Doel: De kinderen vouwen een vlinder van papier en versieren hem daarna.
Op verschillende manieren kunnen we van vouwblaadjes vlinders maken. Ik zal stap voor stap met de kinderen vouwen en daarna kunnen ze de vlinders opplakken en versieren met stiften, potlood en stickers.

Ontdekken – Buiten vlinders kijken – 0 tot 4 jaar

vlinderkaart

Doel: De kinderen gaan buiten opzoek naar eitjes, rupsen en vlinders
Buiten gaan we opzoek naar veldjes met wilde bloemen en brandnetels. Kunnen de kinderen eitjes vinden op de brandnetels? Of zijn er rupsen te vinden? Zijn er nog andere beestjes die van de brandnetels eten? Hoeveel vlinders hebben we onderweg gezien? Kunnen we die vlinders vinden op de vlinderkaart?

Muziek – Van eitje tot vlinder – 0 tot vier jaar

cyclus vlinder

Doel 0 tot 1,5 jaar: De baby’s luisteren naar het liedje.
Doel 1,5 tot 2,5 jaar: De kinderen luisteren naar het lied en kunnen de rups en vlinder benoemen.
Doel 2,5 tot 4 jaar: De kinderen begrijpen de inhoud van de tekst en kunnen de cyclus van de vlinder is de juiste volgorde leggen.

Tekst ‘Van eitje tot vlinder liedje’
1) Wat ligt daar op het groene blad?
‘t is een eitje, ‘t is een eitje
Wat ligt daar op het groene blad?
‘t is een eitje, klein en rond.


2) Wat komt er uit dat eitje dan?
er komt een rupsje, er komt een rupsje.
Wat komt er uit dat eitje dan?
Er komt een rupsje uit dat ei.


3) Zeg weet je wat een rupsje eet?
groene blaadjes, groene blaadjes.
zeg weet je wat een rupsje eet?
groene blaadjes eet hij graag.


4) Wat wordt dat kleine rupsje daar?
‘t wordt een vlinder, ‘t wordt een vlinder.
wat wordt dat kleine rupsje daar?
‘t wordt een vlinder vrij en blij.


5) Wat fladdert daar van bloem tot bloem?
‘t is een vlinder, ‘t is een vlinder.
wat fladdert daar van bloem tot bloem?
‘t is een vlinder vrij en blij.

Afsluiting – Vlinders vrijlaten – 0 tot 4 jaar

Na de vier weken zijn er als het goed is al heel wat vlinders ins onze kweekbak gekomen. De kinderen laten de vlinders vrij in de natuur en daarmee sluiten we het thema af.

Voorlezen – 0 tot 4 jaar

We lezen samen boekjes die te maken hebben met het thema.