Verkeersopvoeding begint al in de buggy en het fietszitje. Kinderen spelen op de stoep en maken hun eerste blokje om. Ze rijden mee op de fiets en in de auto. Ongemerkt pikken kinderen al veel op over hoe het er in het verkeer aan toe gaat en hoe je je op straat gedraagt. Tijdens dit thema “spelen” we met verkeer en gaan we het verkeer in de omgeving verkennen.

Introductie – Thema verkeer – 0 tot 4 jaar

Doel: De kinderen maken kennis met het nieuwe thema.
Puk heeft een kist met een heleboel spullen mee genomen. Zullen we kijken wat er allemaal in zit? Samen pakken we de kist met spullen uit. We bekijken en benoemen wat we zien. Misschien willen de kinderen al ergens mee spelen of samen een boekje lezen. Het nieuwe thema gaat over verkeer en alle voertuigen.


Ontdekken – verkeer in de wijk

Doel: De kinderen weten hoe ze veilig oversteken (Op welke plek en hoe ze moeten kijken).
Tijdens dit thema zullen we als we gaan wandelen of naar de speeltuin gaan extra aandacht schenken aan het verkeer om ons heen en hoe je je hoort te gedragen op straat. Weten de kinderen waar we oversteken? Bij het zebrapad, de verkeerslichten of bij de stoeprand. Welke regels gelden er bij het oversteken? Hoe moet je kijken? Waar moet je op letten?


Knutselen – zebrapad

Doel baby’s: De baby’s ervaren zwart-witcontrasten zoals bij een zebra(pad).
Doel 2-4 jaar : De kinderen ervaren de plakkende en niet-plakkende zijde van de stukjes afplaktape, vullen een vel papier met zwarte verf en ervaren zwart-witcontrasten zoals bij een zebra(pad).
Op een wit vel plakken de kinderen stukjes witte tape. De kinderen maken daarna het witte vel helemaal zwart met verf. Dan haal ik de stukjes witte tape van het vel en ontstaat er een contrastrijk kunstwerk geïnspireerd op een zebrapad. Voor de baby’s heb ik een vel met een zebra patroon erop om naar te kijken en te voelen. Daarna luisteren we naar het liedje van de zebra.


Spel – Stoplicht, ik wil oversteken!

Doel: De kinderen ervaren de begrippen wachten, oversteken, overkant, stoplicht, stoep en straat.
Op de grond hebben we twee lijnen. Dat is de stoeprand en tussen de stoepranden is de straat. Kunnen de kinderen op de lijn staan en op de lijn lopen? Kunnen we eroverheen springen? Dan gaan we allemaal achter de lijn staan en oefenen we met oversteken. We steken over bij groen en wachten bij rood. Daarbij kijken we naar het stoplicht. We zingen samen het volgende lied:

Stoplicht ik wil oversteken
Rood of groen
Ik wil naar de overkant
Wat moet ik doen?

Als het dan rood is wachten we en als het groen is mag je oversteken. Dit doen we om de beurt.


Spel – pittenzakjes gooien

Doel: De kinderen gooien/leggen het pittenzakje op de juiste kleur in het stoplicht.
Puk heeft zin in een spelletje. Het stoplicht bestaat uit de kleuren rood, oranje/geel en groen. We hebben pittenzakjes in de zelfde kleuren. Met pittenzakjes gooien we naar het stoplicht. Lukt het Puk om de pittenzakjes op de juiste kleur te gooien? Kunnen de kinderen dat ook? Voor kinderen wie gooien nog moeilijk is mogen ze ook de juiste kleur bij elkaar sorteren door het pittenzakje op de juiste kleur te leggen.


Spel – Op de stoep of op de straat?

Doel: De kinderen doen ervaring op met wie/wat er op de stoep en op de straat hoort.
Er liggen twee stroken papier. De ene is de stoep en de andere is de straat. De kinderen gaan voorwerpen sorteren die op d stoep en op de straat moeten. Zoals de vrachtwagen, fiets, hond/poes, mens enz.


Spel – wereldspelmateriaal

De kinderen kunnen met het materiaal uit de kist een eigen wegennet bouwen. Zo oefenen ze spelenderwijs allerlei verkeersbegrippen: stoep, straat, fietspad, oversteken, stoppen, doorrijden, verkeerslicht, zebrapad, enz. Ik leer de kinderen waar de stoep moet komen. Voor wie is de stoep en wat kunt je op de stoep doen? Het materiaal is het gehele thema beschikbaar voor de kinderen. Ze kunnen naast begeleid spel dus ook zelf aan de slag met het materiaal.


Spel – rijden, rijden, rijden

Doel: De kinderen kunnen de eigen bewegingsbaan stoppen.
De kinderen nemen allemaal een loopfiets op step en mogen er vrij mee rondrijden, kriskras door elkaar. Op mijn fluitsignaal stoppen de kinderen. Bij een tweede
fluitsignaal vertrekken ze opnieuw. Dit herhalen we meerdere keren.


Muziek – verkeersliedjes – 0 tot 4 jaar

De liedjes die we dit thema luisteren zijn:


Voorlezen – 0 tot 4 jaar

We lezen samen boekjes die te maken hebben met het thema.