Ontdekken – Vlinders in de opvang – 0 tot 4 jaar

Doel: De kinderen bekijken de eitjes, rupsen, poppen en vlinders.
In het weekend waren de poppen uitgekomen tot vlinders. De kinderen hebben vol verwondering naar de vlinders gekeken. De kinderen helpen netjes iedere dag met het verschonen van de kweekbak. De vlinders vliegen dan soms even weg en soms blijven ze ook gewoon zitten. We halen de rupsen, vlinders en koolbladeren uit de kweekbak. We doen er nieuw keukenrol en nieuwe kool in en dan kunnen de rupsen voorzichtig terug gezet worden. Het terug zetten van de rupsen doen we met een lepel en kwastje zodat we de rupsen niet pletten. Koolwitjes leven maximaal 20 dagen en dat is natuurlijk niet zo lang. Dus nadat alle kinderen de vlinders gezien hadden hebben we de vlinders op donderdag vrijgelaten bij de bloemetjes. Na het vrijlaten van de vlinders hebben we een stukje gewandeld en toen kwamen we steeds koolwitjes tegen of het ook onze koolwitjes waren dat weten we natuurlijk niet, maar de kinderen wezen er naar en riepen steeds. Je merkt dat het echt leeft bij de kinderen.

  • M.M. helpt iedere dag. Ze doet de nieuwe koolbladeren graag in de bak en wil helpen met de rupsen terugzetten. De rupsen worden wel steeds groter en dat lijkt ze wat spannend te vinden. Vlinders vrijlaten wilde ze liever niet, ze moeten van haar in de bak blijven. Het liefst voor altijd, maar dat gaat natuurlijk niet. Bij het vrijlaten doet ze het potje zelf open en de vlinder vliegt op haar broek. Dat kriebelt zegt ze en ze vindt het een beetje eng dus ik haar hem voor haar weg en zet hem op een bloem.
  • N. komt iedere keer op de stoel staan bij de kweekbak. Hij gooit nieuwe koolbladeren in de kweekbak en bekijkt de rupsen van dichtbij. N. wil de rups ook een kusje geven, maar dat lijkt mij niet zo’n goed idee dus dat laten we maar. Bij het vrijlaten van de vlinders help ik N. met het openen van het potje. De vlinderen blijft dichtbij en N. probeert hem te pakken. “Niet doen! Loslaten!”, roep ik. Want vlinders kunnen er niet tegen als je ze bij de vleugels pakt. De vlinder is misschien een beetje beduusd, maar vliegt daarna toch nog weg.
  • J.F. is volop aan het kletsen deze week, met name over de vlinders. “kijk vlinder” zegt hij bij het verschonen van de kweekbak en bij het vrijlaten van de vlinders. J.F. helpt graag met het verschonen van de kweekbak. We hebben zowel een rups als een vlinder in het insectenpotje gedaan. J.F. bekijkt ze uitvoerig van dichtbij. Ziet hij de pootjes? En de kop? Hij is voorzichtig met de beestjes. Bij het vrijlaten van de vlinders vliegen zijn vlinders meteen de wijde wereld in. Tijdens het wandelen is J.F. steeds op zoek naar de vlinders en als we er dan één zien zegt hij “daarsie!”.
  • K. is iet wat onbehouwen met de rupsjes en het helpen met verschonen van de kweekbak moeten we dan ook echt samen doen. Hij is erg enthousiast om de vlinders te zien. Hij zegt dan ook dingen als “de vlinders zijn geboren”, maar een moment later zegt hij weer “de vlinders zijn niet geboren”. K. was helaas niet aanwezig bij het vrijlaten van de vlinders.

Knutselen – strijkkralen – vanaf 2 jaar

Ook deze week zijn de kinderen lekker aan het knutselen met de strijkkralen.

  • M.M. zoekt de kleuren kralen uit de bak die ze graag wil gebruiken. Eerst zegt ze dat de vlinder paars moet zijn en ik help met zoeken. Dan vindt ze een blauwe kraal en wil ze die kleur ook graag. De vlinder wordt dus uiteindelijk paars met blauw en ook nog een beetje groen en grijs. Ze neemt er deze keer echt de tijd voor om er iets moois van te maken.
  • K. wil graag een gele vlinder maken. Samen zoeken we de gele kralen uit de bak en doen deze in een kleiner schaaltje. K. is vlot met het maken van de vlinder.
  • J.F. is aan het oefenen met de kralen. Soms drukt hij heel hard op de kraal en als hij dan los wil laten zit de kraal aan zijn vinger geplakt. Ook druk J.F. met heel zijn hand hard op het werkje en zo verdwijnen er weer een heleboel kralen van het plankje. Het duurt even, maar dan is het werkje toch af. J.F. wil op dat moment alle kralen er weer af halen, maar dat is niet de bedoeling we gaan het strijken en daarna kunnen ze er mee spelen.

Voorlezen – Rupsje Nooitgenoeg – 0 tot 4 jaar

Het bekende kinderboek gaat over een rups die blijft eten en eten tot hij genoeg heeft en groot en dik is geworden. Dan verandert de rups in een pop en uit die pop komt een prachtige vlinder.

  • N. slaat de bladzijdes van het boek om. Hij wijst alles aan wat hij in het boek ziet en dan benoem ik wat hij aanwijst.
  • J.F. kijkt rustig mee in het boek.
  • K. benoemd alle soorten fruit die de rups eet en ook veel van de andere producten die de rups op zaterdag eet kan K. benoemen. Wat komt er uit de pop? Het antwoord op die vraag ziet K. op de laatste pagina. Het blijft voor hem verder nog een raadsel hoe het precies zit.
Week 35 – 24 augustus t/m 28 augustus