Introductie – Thema vlinders – 0 tot 4 jaar

Doel: De kinderen maken kennis met het nieuwe thema.

Op maandag zijn we gestart met het nieuwe thema “Vlinders”. Puk had wat in zijn rugzak zitten. Wat zou het zijn? Om de beurt voelen we aan de rugzak. J. denkt dat er een auto in zit. V. denkt niet dat het een auto is, maar wat het dan wel is weet hij niet. J.F. benoemd de tas en voelt eraan. We kijken in de rugzak van Puk en V. ziet meteen dat er een vergrootglas in zit en pakt hem eruit. J. pakt en benoemd de vlinder die ook in de rugzak van Puk zit. Samen bekijken we de vlinder met het vergrootglas.
Dan pakt V. de koffer van Puk en halen we alle spullen eruit. De kinderen spelen meteen met de potjes, vergrootglazen, vlinders en rupsen. V. vertelt dat een rups een vlinder wordt. Ik vertel hem dat een rups daarvoor eerst heel veel moet eten.
Om dat te bekijken lezen we het boekje van rupsje nooitgenoeg. J. benoemd het fruit dat we in het boek zien zoals de aardbei en de sinaasappel. Alle drie de kinderen kijken aandachtig mee in het boek. Daarna gaan ze weer verder met spelen met alle nieuwe spulletjes.


Ontdekken – Vlinders in de opvang – 0 tot 4 jaar

Doel: De kinderen bekijken de eitjes, rupsen, poppen en vlinders.

De echte rupsen zouden op dinsdag komen, maar de post was helaas vertraagt en dus kwamen ze op woensdag. Daarom heb ik de kweekbak zelf ingericht zonder de kinderen.
Maar op donderdag en vrijdag hebben de kinderen wel samen met mij de kweekbak verschoont. Dit moet immers iedere dag gebeuren.

  • Y.M. wil erg graag met de kwast en lepel alle rupsen weer terug in de kweekbak doen nadat deze weer schoon is. Het is een werkje dat voorzichtig moet en wat werk vergt en dat doet ze erg goed. De wat grotere rupsen laat ze over haar hand kruipen.
  • M.M. helpt met de koolbladeren in de kweekbak leggen. Ze bekijkt de rupsen van dichterbij met een vergrootglas.
  • C. lijkt het een beetje spannend te vinden die rupsen. In de bak prima, maar als ze op tafel liggen dan houdt hij zijn afstand. Wanneer er geen rupsen meer in de bak zijn dan helpt hij wel met de nieuwe koolbladeren in de bak leggen.

Spel – Rupsjenooitgenoeg groeispel – vanaf 3 jaar

  • Y.M. is helemaal verzot op dit spelletje. Ze is erg gedreven en wil graag winnen. Ze kan de kleuren benoemen, alle stukjes tellen en ze kan mij vertellen hoeveel stukjes ze meer heeft dan mij.
  • M.M. wil graag mee doen met het spel, maar dat is voor korte duur. Tijdens het spel speelt ze ook met de plastic vlinders en de insectenpontjes en vergrootglazen. Die spullen lijken toch interessanter. Het tellen tot tien gaat al heel goed en helemaal zelfstandig.
  • Y. doet ook graag mee. Ze kan de kleuren benoemen en tellen gaat ook goed. Ik help bij het tellen door stukje voor stukje aan te wijzen terwijl Y. telt, want Y. telt of wijst soms wat sneller en dan gaat het niet helemaal goed.
  • C. maakt een hele nette, lange en rechte rups. De kleuren en het tellen gaat prima.

Knutselen – krimpie dimpie insectensleutelhanger – vanaf 1,5 jaar

We bekijken de insecten en benoemen deze, dan mogen de kinderen zelf een insect uitkiezen om in te kleuren met potlood. Na het kleuren worden de insecten uitgeknipt, er wordt een gaatje in geperforeerd en dan kunnen ze in de oven. In de oven krimpt het materiaal en wordt het wat dikker. Nadat het is afgekoeld maken we er een sleutelhanger van.

  • Y.M. wilde graag de vlinder maken. Ze kleurt netjes binnen de lijnen en knipt de vlinder helemaal zelf uit. Ze kijkt vol verwondering naar de oven als de krimpie dimpie erin zit.
  • M.M. wilde meteen de slak. Ze speelt graag met slakken. Ze moet van mij binnen de lijnen kleuren en niet krassen. Dat doet ze ook met wat mokken, want ze vind het kleuren dan zo lang duren. Ze wil de slak graag zelf uitknippen, maar ik weet dat ze vaak recht door dingen heen knipt dus doe ik het dit keer maar voor haar.
  • Voor N. kiezen we het lieveheersbeestje. Hij speelt met de potloden en er komt ook wat kleur op de tekening terecht. Bij het kijken naar de oven moet hij bij mij blijven zitten op een veilig afstand.
  • K. schreeuwt meteen dat hij de spin wil. Hij is prima aan het kleuren en ik knip de spin voor hem uit. Wanneer de krimpie dimpie in de oven opkrult denkt K. dat het mis gaat, gelukkig wordt de spin ook weer plat.
  • C. kiest voor de rups. Hij is heel geconcentreerd aan het kleuren en neemt er echt zijn tijd voor om alle verschillende onderdelen in te kleuren. Het knippen mag ik doen.

Knutselen – strijkkralen – vanaf 2 jaar

We hebben maxi strijkkralen en maken daar deze keer vlinders mee, ook maak ik een rupsje.

week 34 – 24 augustus t/m 21 augustus