Ontdekken – Vlinders in de opvang – 0 tot 4 jaar

Doel: De kinderen bekijken de eitjes, rupsen, poppen en vlinders.

De kinderen blijven het leuk vinden om samen met mij de bak van de rupsen te verschonen. De rupsen blijven stevig groeien en we zijn benieuwd hoe lang het gaat duren voordat ze veranderen in een pop.

  • N. komt graag kijken en helpen bij de kweekbak. Wanneer er geen plek is op de stoel dan maar op tafel zitten, want als hij niet mee kan doen wordt hij verdrietig. Mooi om te zien dat hij al goed door heeft wat de bedoeling is en dat we de rupsen niet met onze handen aanraken.
  • M.M. vind dat de rupsen wel erg groot aan het worden zijn en nu wordt het dan dus ook wel spannend om ze met de kwast en lepel te pakken om terug te zetten in de kweekbak. Dus ik help wat meer en doe de rups al op de lepel, dan wil M.M. ze wel voorzichtig in de bak zetten. Ze is lief en zorgzaam voor de beestjes. Het valt haar op dat sommige rupsen het niet overleven en ze zegt dan ook regelmatig “is die nog goed?”.
  • J.F. kijkt deze week wat meer van een afstandje. Hij gaat graag mee aan de tafel zitten en zegt steeds “rupse”, maar de andere kinderen krijgen de kans van hem om te helpen met de koolbladeren en het terugzetten van de rupsen.
  • K. blijft met enthousiasme helpen bij het verschonen van de kweekbak. Ook voor hem help ik met de rupsen voorzichtig op de lepel doen en vervolgens de rupsen voorzichtig terug te zetten in de kweekbak. Eten doet K. graag recht voor de kweekbak (beetje weinig ruimte op tafel) om zo lekker te turen naar de kruipende rupsen.


Knutselen – vlinder – vanaf 2 jaar

We hebben een vlinder gemaakt van gekleurd zand. Alle kinderen hadden hier nog een beetje hulp bij nodig en daarom heb ik de activiteit individueel gedaan. Ik haal eerst een stukje van het papier van de vorm af zodat de plaklaag tevoorschijn komt en dan kunnen de kinderen daar het zand op doen. Uiteraard kiezen ze zelf de kleuren en proberen we de kleuren te benoemen.

  • M.M. kan dit werkje al redelijk zelfstandig. Ze geeft aan welke stukjes papier ik eraf moet halen, ze kiest de kleuren en doet het netjes met de lepel erop en smeert het dan uit, vervolgens gooit ze het overtollige zand eraf en dan gaat dat overtollige zand weer netjes in het bakje. Ze heeft het super gedaan. Het benoemen van de kleur blauw gaat goed en dat is haar lievelings zegt ze. De juiste naam bij de andere kleuren gebruiken blijft lastig.
  • K. weet heel goed wat hij wil. Hij geeft precies aan welk deel van de vlinder hij nu wil kleuren en welke kleur hij graag wil. Netjes probeert hij het zand erop te doen. Ik help met het overtollige zand weer terug in het bakje doen. Hij kan de kleuren prima benoemen.
  • J.F. lijkt het leuk te vinden om met het zand te spelen. We kiezen samen welk deel van de vlinder gekleurd gaat worden. Eerst gaat hij netjes met het lepeltje aan de slag, maar daarna gooit hij toch maar het hele bakje in één keer om op de vlinder. Dat kan natuurlijk ook. Het overtollige zand schudden we eraf en dat kan weer terug in het bakje. Terwijl we bezig zijn noemt J.F. allerlei kleuren op, alleen nog niet altijd de juiste naam bij de juiste kleur.
  • J. is lekker vrolijk aan de slag. Netjes met de lepel, al wordt er hier en daar flink wat gemorst. Als het werkje klaar is lijkt hij verbaasd dat het al zo snel klaar is. Het benoemen van de kleuren gaat prima.


TV kijken – Huisje boompje beestje – 0 tot 4 jaar

Huisje Boompje Beestje

Samen kijken we een aflevering van huisje boompje beestje over het proces van eitje tot vlinder.

  • M.M. lijkt het een feest van herkenning te vinden, vooral dan het gedeelte over de vlinders in de klas. Ze blijft wijzen naar de T.V. en zegt dat wij dat ook doen. Ze heeft heel geïnteresseerd het hele filmpje afgekeken.
  • N. reageert als er muziek in het filmpje komt dan staat hij meteen bij de T.V. te dansen. Verder lijkt het filmpje hem niet veel te interesseren. Mogelijk is het niet helemaal voor zijn leeftijd.
  • J.F. heeft in het begin heel even gekeken naar het filmpje, maar haakte later toch af en ging lekker met de auto´s spelen.
  • K. leek het filmpje erg geweldig te vinden. Hij zegt dingen als “dat hebben wij ook doen” en hij blijft steeds naar de T.V. wijzen en roepen. Hij herkent alles en benoemt veel. Na afloop van het filmpje zeg ik dat ik hoop dat onze rupsen ook vlinder worden. Waarop zijn reactie is “Nee! Dat worden poppetjes.” haha slimmerik!

Voorlezen – Insectenboekjes – 0 tot 4 jaar

We lezen twee boekjes samen. Het ene boekje gaat over een lieveheersbeestje en het andere boekje gaat over de bij. Daarin kunnen we lezen hoe de kleine insecten groot worden.

  • N. zit gezellig naast me en kijkt aandachtig mee in de boekjes. Na het voorlezen wil hij ook graag zelf door de boekjes bladeren en dan wijst hij van alles aan waarvan ik dan benoem wat het is.
  • J.F. kijkt rustig mee in de boekjes terwijl ik voorlees. Hij benoemd een aantal dieren die hij ziet zoals de spin en de “kikker” (is een bladluis)
  • M.M. vertelt tijdens het voorlezen al wat ze allemaal ziet op de plaatjes. De andere dieren die ook te zien zijn vallen haar op zoals de slak. Bij de larven van het lieveheersbeestje vraagt ze “gaat hij veranderen?” Dat heeft ze helemaal goed gezien. Ook de larven van het lieveheersbeestje veranderen net zoals de rupsen in vlinders veranderen.
Week 36 – 31 augustus t/m 4 september