Ontdekken – Vlinders in de opvang – 0 tot 4 jaar

Doel: De kinderen bekijken de eitjes, rupsen, poppen en vlinders.

Op maandag hebben we al samen gekeken naar rupsen die veranderden in een pop. Wat ging dat vlot zeg. En ook op de andere dagen hebben we hier van mogen genieten. We laten de kweekbak zoveel mogelijk ongemoeid en hebben hem deze week maar 1 keer verschoont om de rupsen alle rust te geven om zich te veranderen in een pop. Helaas redden ook niet alle rupsen deze transformatie. De kinderen zitten veel bij de kweekbak en kijken vol interesse naar de rupsen en poppen.

  • J.F. blijft gefascineerd door de kweekbak en alles wat erin gebeurd. Samen hebben we op dinsdag gekeken hoe één van de rupsen veranderde in een pop. J.F. blijft steeds “rupse” zeggen.
  • M.M. zit nog steeds graag bij de kweekbak aan tafel als we gaan eten. Ze kijkt vol verwondering en we tellen samen hoeveel poppen we al zien.


Voorlezen – Zeg kleine vlinder…waar kom jij vandaan? – 0 tot 4 jaar

Het boekje dat we van de vlinderstichting bij ons pakketje kregen gaat over het koolwitje. De kinderen zien in het boek hoe het eitje een rups wordt die weer een pop wordt en waar dan weer het koolwitje uitkomt. Precies het zelfde proces dus als dat wij zelf in onze kweekbak mogen zien. Het boekje sluit erg mooi aan en er staat ook nog een leuk liedje in. Dat we digitaal meermaals luisteren deze week.

  • M.M. lijkt het liedje erg leuk te vinden en vraagt er veel naar. Zelf zingt ze dan “koolwitje koolwitje ga je mee op reis”. Het boekje hebben we meerdere keren gelezen. Ze wijst van alles aan in het boekje. De eitjes, de rupsen, de pop (cocon noemt ze het) en natuurlijk de vele vlinders die te zien zijn.
  • J.F. kijkt aandachtig mee in het boekje. Hij wijst de auto ook aan en benoemt deze. Verder wijst hij een hele hoop aan wat ik dan benoem voor hem.
  • N. kijkt mee in het boek en wil de bladzijdes graag omslaan al gaat hij hier net iets te snel mee. N. wijst ook allerlei dingen aan die hij ziet zoals het konijn en de vogel, enz. Het is aan mij om dan te benoemen wat hij aanwijst.

Knutselen – Vlinder vouwen – vanaf 2 jaar

Van vouwblaadjes maken we samen een vlinder. Deze vlinder mogen de kinderen versieren met stickers en potlood en krijtjes.

  • M.M. doet mij na met vouwen. Ik vouw een blaadje en zij doet dit gelijktijdig met mij. Daarna kan ze het zelf op plakken en versieren. Ook wil ze graag een hartje tekenen op mijn vlinder dus dat doet ze dan ook.
  • J.F. vouwt samen met mij. Ik doet de punt van het papier naar de andere punt en samen maken we dan de vouw in het papier. J.F. had al aardig wat gekleurd op het papier terwijl ik samen met M.M. aan het vouwen was. Het plakken doen we ook samen en daarna wil hij graag met de stickers aan de slag. Hij zegt steeds “boven op” tijdens het plakken van de stickers.
  • N. is heerlijk aan het kleuren op een papiertje en verkreukelt het papier. Op een geven moment gaan de krijtjes op de grond en zijn papier ook. Ik ga er vanuit dat hij dan wel klaar is met kleuren.

Week 37 – 7 september t/m 11 september