Ontdekken – verkeer in de wijk – 0 tot 4 jaar

Doel: De kinderen weten hoe ze veilig oversteken (Op welke plek en hoe ze moeten kijken).

Met de bolderwagen zijn we een ronde gaan wandelen. Tijdens het wandelen komen we verschillende situaties tegen waar we oefenen met het verkeer. Zo kwamen we eerst bij een zebrapad, daar stapten we uit de bolderwagen en oefende we met oversteken . We zijn vervolgens door gelopen richting de trein en hebben daar de treinen bekeken. Voordat we weer terug thuis kwamen zagen we grondwerkers met een grote kraan bezig, daar moesten we natuurlijk ook nog even blijven kijken.

  • F. wacht weer netjes bij de stoeprand en kijkt goed of er verkeer aan komt. Ze ziet in de verte een auto dus we wachten even af wat die auto doet. De auto slaat af en F. kijkt weer netjes opnieuw. De auto die er nu aan komt stopt dus kunnen we oversteken. Kijken bij de trein en de kraan leek ze ook leuk te vinden.
  • N. geeft mij een hand voordat we oversteken. Daarmee wacht hij dus netjes met ons mee en kan zo ervaren hoe je hoort over te steken. Het hele rondje was misschien wat lang voor N., hij was erg moe nadien en wilde graag gaan slapen.
  • J.F. steekt zo over zonder te kijken, de auto stopte wel gelukkig. Dus hij moet mij toch maar even een hand geven en samen kijken we goed voordat we oversteken. Dit moeten we nog meer gaan oefenen. Kijken bij de trein en bij de kraan vond hij erg leuk.
  • K. wacht deze keer netjes bij de stoeprand. Hij kijkt samen met F. mee en steekt pas over op het moment dat ik zeg dat het kan. Dat ging dus al stukken beter dan de vorige keer. Bij het kijken bij de trein had K. liever ook met de trein mee gegaan. Wellicht dat het een andere (niet met corona) keer wel kan.

Knutselen – zebrapad – 0 tot 4 jaar

Doel baby’s: De baby’s ervaren zwart-witcontrasten zoals bij een zebra(pad).
Doel 2-4 jaar : De kinderen ervaren de plakkende en niet-plakkende zijde van de stukjes afplaktape, vullen een vel papier met zwarte verf en ervaren zwart-witcontrasten zoals bij een zebra(pad).

Op een wit vel plakken de kinderen stukjes witte tape. De kinderen maken daarna het witte vel helemaal zwart met verf. Dan haal ik de stukjes witte tape van het vel en ontstaat er een contrastrijk kunstwerk geïnspireerd op een zebrapad. Voor de baby’s heb ik een vel met een zebra patroon erop om naar te kijken en te voelen. Daarna luisteren we naar het liedje van de zebra.

  • Y. kan heel goed vertellen dat een zebrapad zwarte en witte strepen heeft. Ze plakt de tape zelf op het papier, al is dit nog best lastig, soms komt de tape dubbel te zitten. Het zwart verven van het blad is geen enkel probleem. ieder stukje ziet verf en het liefst nog meer. Daarna halen we samen de tape eraf en komt magisch het zebrapad tevoorschijn.
  • M.M. plakt heel veel tape op het papier, ik zeg haar dat ze iets meer ruimte moet laten tussen de tape, omdat er anders geen verf meer bij kan. Daarna vrolijk schilderen met erg veel verf. Daarna halen we samen de tape eraf en komt magisch het zebrapad tevoorschijn.
  • K. wil graag alles zelf doen, maar zelf de tape van de rol afscheuren is nog erg moeilijk, dan raakt de tape helemaal met elkaar verwikkeld. Dus ik mag toch helpen. Bij het tape van het papier afhalen scheurt het papier als hij het zelf doet (veel te ruw) dus ik mag toch helpen. Verven kan hij natuurlijk helemaal zelf. Het hele papier wordt netjes zwart. Hij maakt het liefst nog een zebrapad.
  • J.F. plakt de tape schuin en zo ontstaat er ook een prima zebrapad. Bij het verven verft hij eerst alleen over de tape dus ik moet hem duidelijk maken dat het echt overal mag die verf. Dan gaat hij toch het hele blad kleuren. Daarna haal ik de tape eraf en komt magisch het zebrapad tevoorschijn.
  • N. plakt samen met mij de tape op het blad, hij drukt het ook goed aan. Daarna lekker verven. Ik wijs hem af en toe op een stukje dat nog wit is en ook geverfd mag worden. Niet het hele blad raakt uiteindelijk gekleurd, maar nadat ik de tape er voor hem af haal komt er toch magisch een zebrapad tevoorschijn.

Spel – Stoplicht, ik wil oversteken!

Doel: De kinderen ervaren de begrippen wachten, oversteken, overkant, stoplicht, stoep en straat.
Op de grond hebben we twee lijnen. Dat is de stoeprand en tussen de stoepranden is de straat. Kunnen de kinderen op de lijn staan en op de lijn lopen? Kunnen we eroverheen springen? Dan gaan we allemaal achter de lijn staan en oefenen we met oversteken. We steken over bij groen en wachten bij rood. Daarbij kijken we naar het stoplicht. We zingen samen het volgende lied:

Stoplicht ik wil oversteken
Rood of groen
Ik wil naar de overkant
Wat moet ik doen?

Als het dan rood is wachten we en als het groen is mag je oversteken. Dit doen we om de beurt.

  • N. heeft het duidelijk naar zijn zin, hij doet enthousiast mee. Springen lijkt nog wat moeilijk, maar lopen gaat redelijk over de lijn. Met het oversteken rent hij maar wat in het rond. Als hij mij een hand geeft dan wacht hij netjes met oversteken tot het kan.
  • F. legt uit aan Puk hoe je moet oversteken en ze doet het voor. Het liefst speelt ze voor auto en vrachtauto met de hesjes die we hebben. Ze rent heen en weer over de weg en zo kunnen we niet oversteken. Maar de auto moet af en toe ook stoppen voor het stoplicht, dan kunnen de voetgangers weer voersteken. Tot vrachtauto F. geen zin heeft om te stoppen voor het rode licht. Toen hield de politie (ik in een hesje en met pet) vrachtauto F. staande om haar een boete te geven. Daar leek ze van onder de indruk en ze wilde geen vrachtauto meer zijn. De kinderen spelen lekker verder met oversteken en F. heeft nu het politiehesje aan, ze bedient het stoplicht.
  • J.F. doet goed mee en luistert naar wat de bedoeling is. Lopen over de lijn, springen over de lijn en oversteken bij groen gaat allemaal prima. Zo lang ik precies zeg wat hij moet doen. Nadat ze zelf nog verder spelen doet J.F. net als N. lekker een dotje. Ze rennen en hebben veel plezier.

Muziek – verkeersliedjes – 0 tot 4 jaar

We hebben deze week veel verkeerliedjes beluistert. De kinderen vinden dit erg leuk. De liedjes die we luisteren zijn:

week 41 – 5 oktober t/m 9 oktober