Introductie – Thema Sinterklaas – 0 tot 4 jaar

introductie thema

Doel: De kinderen maken kennis met het thema “Sinterklaas”.
Bij binnenkomst ziet K. meteen Puk met de kist en wil graag kijken wat er in zit. We moeten nog even wachten tot alle kinderen er zijn. Ook H. wijst bij binnenkomst meteen naar Puk en de kist. Nu is iedereen binnen dus gaan we eens kijken wat Puk bij zich heeft.
We gaan op de grond zitten en kijken naar de zak die Puk bij zich heeft. Wat is dat voor zak? Wat zou erin zitten? We voelen aan de buitenkant van de zak, hebben de kinderen al een idee? Eerst pakt Puk iets uit de zak. Om de beurt mogen de kinderen ook iets pakken. Kunnen ze benoemen wat het is? We spelen een spel met de spullen. De kinderen sluiten hun ogen. Puk haalt 1 van de voorwerpen weg. Weten de kinderen wat er verdwenen is?

  • F. benoemd de zak van Sinterklaas, Sinterklaas zelf en het cadeau. Ze stelt zich wat verlegen op tijdens de activiteit. Wanneer K. het antwoord niet weet dan geeft F. het antwoord tijdens het spel. Ze doet ook netjes haar ogen dicht wanneer dit de bedoeling is en ook weer open als het weer mag. Ze doet dus mee met de activiteit.
  • K. kan alle voorwerpen benoemen al zijn die pietenmuts en mijter wat lastig. Hij kan (bijna) iedere keer raden wat er weg is bij het verstopspel. Knap hoor! Hij doet zijn ogen netjes dicht en as weer open als ik het zeg. K. vind het spel zichtbaar leuk.
  • J.F. benoemd het cadeau. Hij zegt dan; “do”. Hij wil het gelijk uitpakken, maar dit is maar een nep cadeau. J.F. probeert wat uit de zak te pakken en zegt dan “mis”. Ik help hem iets te vinden. Bij het spel zit hij er gezellig bij.
  • H. kruipt rond en speelt wat met speelgoed. Ze pakt samen met mij het cadeau uit de zak. Verder gaat ze haar eigen weg.

Na het spel pakken we de koffer uit. Daar zitten veel boeken in, spelletjes en versiering. F. en K. helpen met het plakken van de raamstickers op het raam achter. J.F. speelt meteen met de vormenstoof stoomboot. H. pakt van alles uit de kist. De kinderen hebben de kist binnen no time leeg. Daarna gaan ze fijn spelen met de kleine jute zakjes en het memoriespel. De cadeautjes die bij de stoomboot horen gaan ook in de pietenzakjes. De kinderen vermaken zich wel.


Sinterklaas memorie – vanaf 2 jaar

memorie

Doel: De kinderen zoeken 2 de zelfde plaatjes bij elkaar en proberen te onthouden welk plaatje waar zit.

Samen met Y. speel ik de sinterklaas memorie. Bij het omdraaien van de plaatjes benoemen we wat we op het plaatje zien. Het lukt Y. aardig goed om te onthouden waar welk plaatje zat. Helaas pakt ze nog te vaak het zelfde plaatje als eerste. Ik probeer haar aan te leren dat je eerst een plaatje moet pakken dat je nog niet gezien hebt.


Knutselen – kleurplaat kleuren – vanaf 1 jaar

We hebben hele grote Sinterklaas kleurplaten. De kinderen mogen heerlijk kleuren met potloden en krijtjes. Kunnen de kinderen de verschillende kleuren al benoemen? Welke kleuren vind je allemaal mooi?


Aftelkalender

Iedere dag plakken we samen een sticker op de aftelkalender voor Sinterklaas. Zo kunnen we precies in de gaten houden wanneer de intocht is en wanneer het 5 december is. Iedere dag mag een ander kind een sticker kiezen en op de kalender plakken.

Aftelkalender Sinterklaas

Sensomotoriek – De baard van Sinterklaas – 1 tot 4 jaar

Doel: De tastzin van de kinderen prikkelen en de fijne motoriek stimuleren.
Puk heeft zich deze week verkleed als Pietje met zijn pietenmuts. Maar nu wil hij graag Sinterklaas worden. Hoe ziet Sinterklaas eruit? Alle kinderen krijgen een afbeelding van Puk. Op de tekening heeft Puk al een mijter op. Wat mist er nu nog om Sinterklaas te zijn? De baard! Kunnen de kinderen een mooie baard voor hem maken? Alle kinderen krijgen een dot scheerschuim. We ruiken en voelen aan het schuim. Kunnen ze Puk een mooie baard geven met het schuim? We kunnen ook patronen maken in het schuim. Zo krijgt Puk een mooie baard met golfjes en krulletjes.

  • F. kijkt vanaf een afstandje toe. Ze heeft wel een schort aan gekregen. Ze schud af en toe met haar hoofd als IK antwoord geef op mijn vragen. Ze lijkt het niet leuk te vinden als N. wat scheerschuim op haar hand wil doen en dat lijkt N. prima aan te voelen, hij doet het niet. Misschien is het allemaal nog wat spannend.
  • N. gaat meteen vrolijk aan de slag. Hij doet zijn handen in de scheerschuim, maar in plaatst van een baard maken voor Puk smeert hij mij helemaal onder. Het was hilarisch en we hadden er veel lol in. Ook zijn eigen gezicht moet het ontgelden, haha. Op het laatst heeft hij toch nog een “baard” gemaakt voor Puk.

Knutselen – Schoentje voor Sinterklaas – 0-4 jaar

We kleuren een kleurplaat van een schoen met kleurpotloden en krijtjes. Deze zet ik in elkaar en dan kunnen de kinderen hun schoen zetten. Wie weet komen Sint en Piet ook bij Het Draakje op bezoek om er wat in te doen. De ene kleurplaat werd nog mooier dan de andere.


Aan het eind van de week vieren we mijn verjaardag. Ik ben op 15 november jarig en dat valt dus altijd midden in de Sinterklaasperiode. Heel wat ouders hadden er aan gedacht. Dus ik werd goed verwent met tekeningen en zelfs een paar cadeaus. K. zong speciaal voor mij “Happy Birthday”, dat was super lief. Samen versieren we eierkoeken en smullen deze lekker op. Op zondag kreeg ik ook nog van verschillende kinderen een filmpje waarop ze een lied zongen voor mij en mij een fijne verjaardag toe wenste. Heel leuk en lief!

Week 46 – 9 november t/m 13 november