Knutselen – Schoentje voor Sinterklaas – 0-4 jaar

Er zijn nog een aantal kinderen die een schoentje moesten knutselen deze week. En daar moesten we wel snel mee zijn, want voordat je het weet is de Sint langs geweest en dan wil je natuurlijk wel dat jouw schoentje erbij staat.

De kinderen waren gelukkig allemaal op tijd klaar met hun schoentje. En de Pieten en Sinterklaas zijn inderdaad langs geweest om er wat in te doen. De kinderen hebben netjes “Dankjewel Sinterklaas en Piet” geroepen. Volgens mij waren ze wel blij met hun lekkers en cadeautje.


Rekenactiviteit – kruidnoten tellen – 2 tot 4 jaar

Doel: De kinderen tellen en vullen aan tot 10.
Puk heeft allemaal pepernoten in jute zakjes gestopt voor de kinderen. Iedereen krijgt één zakje. Wat zit erin? We kijken, voelen en luisteren. Daarna gaan we tellen hoeveel pepernoten iedereen gekregen heeft van Puk. We komen erachter dat niet iedereen evenveel heeft gekregen. We zorgen ervoor dat iedereen evenveel heeft voordat we ze gaan opsnoepen.

  • H. zit erbij en kijkt mee. Ze voelt aan de jutezak. Ze laat de kruidnoten in eerste instantie met rust, tot ik er één in haar hand geef. Dan gaat hij meteen haar mond in. Ze smult er van en de ene na de andere gaat erin. Na 8 kruidnoten heeft ze er genoeg van.
  • J. staat naast zijn zus en gaat dan weer aan de andere kant zitten. Hij zit niet stil en speelt met de kruidnoten. Ze gaan alle kanten op. Hij eet er een paar wanneer Y. deze in zijn mond stopt. Hij lijkt ze niet allemaal te hoeven.
  • F. zit er rustig bij. Als ik haar wat vraag doet ze haar handen voor haar ogen. Ik tel haar kruidnoten voor haar. Als ik vraag of de kruidnoten eerlijk verdeelt zijn door Puk dan schud ze met haar hoofd.
  • Y. telt tot 10. Ik wijs met haar mee tijdens het tellen. Als ze dit alleen moet doen dan wijst ze sneller dan dat ze telt. Wie de meeste kruidnoten heeft kan ze prima aanwijzen. Ze eet al meteen een kruidnoot op en vindt het wel prima verdeelt zo. (Ze heeft er zelf 16 terwijl H. er maar 4 heeft).

Puk verdeelt de kruidnoten na het samen tellen eerlijk. We tellen of iedereen er nu 10 heeft. Dan gaan we allemaal lekker smullen terwijl we luisteren naar het liedje De zak van Sinterklaas.


Knutselen – Staf – vanaf 2 jaar

Op papier heb ik voor iedereen een staf getekend. Zien de kinderen wat het is? We gaan hem versieren met playmais. Voor sommige kinderen is het nog lastig om het op de lijntjes te plakken, maar dan doen we er een paar samen. Bovendien mogen de kinderen er natuurlijk hun eigen werkje van maken.

  • J.F. We doen eerst een aantal playmais samen. Hij heeft goed door hoe het moet. Zodra hij zelf verder mag dan doet hij de playmais overal en zo ontstaat er een mooi kunstwerk.
  • F. kan het prima zelf. Ze plakt de playmais netjes op de lijntjes en zo ontstaat er een staf. Ze is er redelijk snel mee klaar en wil nog graag verder knutselen dus krijgt ze een leeg blad en gaat zelf aan de slag met het maken van een kunstwerkje.
  • N. begrijpt het nog niet helemaal. We doen er een paar samen. Hij wil de playmais graag weer van het papier af trekken. en dan weer terug erop doen. Hij probeert de playmais ook te laten plakken zonder water, dat lukt niet. Hij is lekker aan het ontdekken en lijkt er wel plezier in te hebben.

Rekenactiviteit – Hulppietjes – 2 tot 4 jaar

Doel: De kinderen oefenen het tellen van 1 tot 10.
Samen met de kinderen pakken we meerdere lege verpakkingen in. We doen het samen zodat de kinderen weten dat het geen echte cadeaus zijn. Als het ingepakt is dan kunnen we starten met de activiteit. Kunnen de kinderen Puk helpen met het tellen van de cadeaus? Kunnen ze de cadeaus ook sorteren van groot naar klein?

  • K. kan prima zelfstandig tellen. Hij telt alle zes de doosjes die we ingepakt hebben. K. kan aangeven welk cadeau het kleinst is. Met het sorteren van groot naar klein helpt hij mee.
  • F. lijkt het erg leuk te vinden om de cadeaus in te pakken samen met Puk. Na het inpakken begint ze de pakjes te stapelen, Puk helpt haar mee. Samen met Puk telt ze hoeveel cadeaus er zijn. Het kleinste cadeau kan ze zo aanwijzen. Het cadeau dat het langst is, is volgens F. het grootste cadeau. Samen leggen ze de cadeaus van klein naar groot.
  • N. kijkt mee terwijl we inpakken. Het liefst pakt hij alle cadeaus meteen uit en hij is een beetje boos dat dit niet mag. Daarna samen spelen met de cadeaus.
  • J.F. kijkt mee hoe de cadeaus ingepakt worden. Hij wil het meteen uitpakken, maar wordt er door de andere kinderen op gewezen dat dit niet de bedoeling is. Dat lijkt hij prima te vinden en hij gaat met iets anders spelen.

Na al het tellen en sorteren verkleden F. en K. zich als pietje en stoppen cadeaus in pietenzakjes en spelen nog een hele poos met de cadeaus.


Week 47 – 16 november t/m 20 november